https://poszukiwanieskarbow.com/forum/ |
|
| Żeton tramwajowy Kostrzyn nad Odrą https://poszukiwanieskarbow.com/forum/viewtopic.php?f=126&t=140213 |
Strona 1 z 1 |
| Autor: | tschernow_80 [ czwartek, 2 października 2014, 12:37 ] |
| Tytuł: | Żeton tramwajowy Kostrzyn nad Odrą |
Dzisiejsze trafienie:) ponoć rzadki żeton:) |
|
| Autor: | tiger [ czwartek, 2 października 2014, 12:43 ] |
| Tytuł: | Re: Żeton tramwajowy Kostrzyn nad Odrą |
Praktycznie większość żetonów nie jest popularne :) . Rzadko natomiast sie spotyka tak zachowany aluminiowy żeton :1 Info z sieci: 1 – Kostrzyński żeton tramwajowy System komunikacji tramwajowej istniejący w Kostrzynie nad Odrą funkcjonował w latach 1903–1945. Duże odległości między dzielnicami skłoniły władze miasta do uruchomienia połączenia tramwajowego. W tamtych czasach Kostrzyn n. Odrą (Küstrin) nie posiadał jeszcze sieci elektrycznej, więc decyzja padła na tramwaj konny o szerokości toru 1 000 mm. Wagony zostały odkupione od miasta Poczdam i dostosowane do kostrzyńskich torów. Z powodu wysokich kosztów i wąskich uliczek, wybudowano jednotorową trasę z trzema mijankami. Do oficjalnego otwarcia doszło 10 marca 1903 roku. Park pojazdów stanowiły lekkie dwuosiowe wagony ciągnięte przy dobrej pogodzie przez jednego konia, mogące pomieścić 12 osób siedzących. Zła pogoda i zwiększony ruch zmuszały do zaprzęgania do wagonów drugiego konia. Obsługę tramwaju stanowił początkowo tylko woźnica bez konduktora, który oprócz prowadzenia pojazdu zajmował się kasowaniem opłat za przejazd. Już z chwilą uruchomienia pierwszej linii opłatę za przejazd stanowiły specjalne żetony tramwajowe o nominale 10 fenigów za przejazd osób dorosłych i 5 fenigów za przejazd dzieci i młodzieży oraz bagażu. Linie tramwajowe prowadziły z dworca kolejowego Stare Miasto, przez Rynek, Gwiazdę (dzisiaj rondo) gdzie rozchodziły się w trzech kierunkach: koszar przy ul. Gorzowskiej, Lasu Miejskiego i dworca kolejowego Nowe Miasto. lubuskie - 105 Kostrzyński żeton tramwajowy o nominale 5 fenigów - fotografia: http://kostrzynskie.info/ W 1913 roku miasto zostało zelektryfikowane, więc powstały plany uruchomienia tramwaju elektrycznego i przedłużenia linii tramwajowej. Jednak z powodu braku pieniędzy do realizacji nie doszło. Po zakończeniu I wojny światowej nastały czasy wielkiego kryzysu gospodarczego, wzrosła inflacja oraz rosły koszty utrzymania, co spowodowało, że w 1923 roku tramwaj postanowiono zawiesić, a wagony sprzedano. lubuskie - 104 Tramwaje w Kostrzynie n. Odrą – fotografia: http://fotopolska.eu/ W 1924 miasto przeznaczyło pieniądze na elektryfikację tramwajów. Słupy trakcyjne zaczęto stawiać wzdłuż już istniejących torów tramwaju konnego. Prąd popłynął 30 kwietnia 1925 roku, a oficjalne otwarcie nastąpiło 16 maja 1925 roku przed zajezdnią, która znajdowała się koło wieży ciśnień (dziś teren ul. Osiedlowej koło wieży ciśnień). Miasto zakupiło cztery tramwaje od firmy Christoph & Unmack w Niesky. Następnie w wyniku wzrostu przewozów dokupiło jeszcze dwa wagony. W 1928 roku dokupiono też dwie przyczepy, które były podobne wyglądem do wagonów silnikowych. Nie były one jednak często używane, dopiero po roku 1934 można było je częściej zobaczyć na ulicach miasta. W 1941 roku zostały przewiezione do Łodzi. Przetrwały wojnę i jeździły po Łodzi do lat pięćdziesiątych. Tramwaje w Kostrzynie przetrwały do 30 stycznia 1945 roku kiedy to zwieziono je do zajezdni z powodu nadchodzącego frontu. Po wojnie ocalał tylko jeden tramwaj numer 5, który później został przewieziony do Gorzowa Wielkopolskiego. http://www.katalogmonet.pl/Newsy-numizm ... o-lubuskie |
|
| Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|