Korzystając z doświadczeń zaprawionego w bojach użytkownika ARGO (podziękowania dla
Regis) dokonałem adaptacji jego schematu dźwiękowego dla opcji "Program" w Optimie.
W schemacie tym istotnym momentem jest skokowe zwiększenie częstotliwości (wysokości tonu) przy przejściu od obiektów ferromagnetycznych (żelastwa) do metali kolorowych (generalnie diamagnetyki, ale, uwaga, są i metale kolorowe ferromagnetyki, jak nikiel czy kobalt). Dla Optimy podział id na ferro i
kolory przebiega w okolicy
35 i tak też ustawiony został przeskok częstotliwości w tym schemacie.
Poniżej tabela tonów:
Schemat dźwięków dla opcji "Program" - OPTIMA
Zakres id → Tony
0… 6 → 300
7…13 → 320
14…29 → 340
21…27 → 360
28…34 → 380
----------------------- podział żelazo / kolor
35…37 → 480
38…40 → 500
41…43 → 520
44…46 → 540
47…49 → 560
50…52 → 580
53…55 → 600
56…58 → 620
59…61 → 640
62…64 → 660
65…67 → 680
68…70 → 700
71…73 → 720
74…76 → 740
77…80 → 800
Po testach - Odczucia mieszane.
● Schemat jest w porządku, dźwięki układają się ładnie, praktycznie można powiedzieć, że jest nieomal pełna identyfikacja tonowa.
● Duży przeskok częstotliwości pomiędzy żelastwem, a nieżelastwem - OK.
● Rozbicie zakresu żelastwa na kilka tonów ułatwia, moim zdaniem, segregację koloru od żelastwa. Oczywiście, w przypadku, jeśli ktoś pracuje bez dyskryminacji, albo z bardzo niską.
● Id dźwiękowe jest szybsze od id na LCD (bezwładność), co, jak mi się wydaje, umożliwia uchwycenie szybkich, krótkich sygnałów na konkretnym id.
● W mojej Optime bardzo często wskazania id obiektu kolorowego są niestabilne, czasami tylko o pojedyncze jednostki, czasami o kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt. Powody są oczywiście różne, ale - przy jednym tonie operuje mi się łatwiej w takich przypadkach detektorem. Przy wielotonowości mam w tym przypadku niepotrzebny kociokwik, a i tak wiem, że mam pod cewką kolor. Wynika to po części z tego, że ja zwykle kopie 100% choćby cienia podejrzenia koloru.
Tak to u mnie wygląda. Pozostałem póki co przy fabrycznych trzech tonach.
Spróbuję jeszcze modyfikacji schematu tak, że zostawię zmienne tony na żelazie i jeden ton na kolorze.