Teraz jest piątek, 26 kwietnia 2024, 17:49

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 463 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: wtorek, 26 lutego 2019, 12:07 
Offline
Generał Brygady
Generał Brygady

Dołączył(a): niedziela, 21 marca 2010, 15:10
Posty: 613
I jeszcze 2 fotki jak widać zakurzona bo stoi na wierzchu jako ozdoba nie miałem czasu jej oczyścić tylko zdmuchnąłem co było na wierzchu pozdr


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: wtorek, 26 lutego 2019, 13:16 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3284
Lokalizacja: Alta Ecclesia
Informacje na temat tej lampy są niepewne. Lampa na licencji marki BAT model 2850. Prawdopodobnie jest to wersja która przeznaczona była na rynek Polski. Potwierdzał by tę wersję klosz jak w lampach Bat , ale z napisem Nietoperz. Litera D po nr.2850 według kolekcjonerów niemieckich potwierdza wyprodukowanie tej lampy w Gdańsku. W fabryce wyrobów blaszanych Optimus. Nie znalazłem jednak żadnych dowodów by fabryka miała w swoim asortymencie lampy naftowe. Ta wersja pasuje do modeli Bat z lat 1924-1927. Ładna lampa mam taką, jednak w złym stanie. :(

Producent Optimus? Gdańsk
Czas palenia 35h
Palnik 7"
Na licencji fabryki lamp sztormowych w Erfurcie Stubgen.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: środa, 27 lutego 2019, 16:31 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3284
Lokalizacja: Alta Ecclesia
Model Embury Little Defiance No.1.Warsaw N.Y.

Skąd takie , a nie inne sygnatury ? Skąd Warszawa na amerykańskiej lampie?

Trochę historii firmy na początek. To wiele wyjaśni. :)

William Emmbury założył firmę "Defiance Lantern & Stamping C.O" w 1900 roku. Zmuszony do dymisji , założył w 1918 roku kolejną firmę "Embury Lantern MFG Company".
W 1935 r. Enbury przejął i kupił firmę "Defiance Lantern & Stamping C.O". Zamknął kupioną fabrykę i przeniósł maszyny i materiały do "Enbury Lantern MFG". Produkcję swoich lamp kontynuował w Warsaw N.Y.
Firma Enbury była jedną z największych na rynku ustępując jedynie firmie "Dietz" i została przez nią ostatecznie przejęta w 1953 roku.

Lampa piękna i solidna. Naprawdę dobra robota. :) Czerwony klosz jest oryginalny i wręcz pancerny porównując klosze europejskich producentów. Nie dotarłem do danych technicznych tego modelu. Jeśli ktoś takimi dysponuje bardzo prosze o te informacje.
Prezentowany model to lata 1939-1953.
CDN...


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: środa, 6 marca 2019, 04:26 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3284
Lokalizacja: Alta Ecclesia
Model BAT 2850 6DR Patente.

Kolejna ciekawa lampa seri 2850 , tym razem na eksport do Francji.

Klosz sygnowany Nietoperzem i "DR. Patent "z jednej strony oraz "Fabriqe en Allemange" "Made in Germany" z drugiej. Zwraca uwagę pomalowany na czerwono pierscień sita palnika. Jest to bardzo charakterystyczne dla lamp tego modelu , w tej lampe zachowane w oryginalnym stanie.

Dane techniczne:
Palnik 7"
Producent: Fabryka lamp sztormowych w Erfurcie Fr. Stubgen.
Czas palenia: 36h

Rok budowy prezentowanej lampy to lata 1927-1928.
C.D.N...


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: środa, 6 marca 2019, 12:52 
Offline
Pułkownik
Pułkownik

Dołączył(a): niedziela, 29 lipca 2018, 22:41
Posty: 507
Zajefajne!
Przy okazji troche wiedzy sie liznie :)
juz sie rozgladam powoli za jakas lampa ;))


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: piątek, 8 marca 2019, 02:18 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3284
Lokalizacja: Alta Ecclesia
Model FH 176 E "latarnia oddziałowa".

Feuerhand 176 E był reklamowany przez firmę NIER jako " Einheitz- Sturmlaterne".
Lampy naftowe czasu wojny z założenia miały być jak najbardziej ekonomiczne. Przy wysokości ok.20 cm i wadze 370 g. (ze szkłem) osiąga on max. czas palenia 24h.
Charakterystyczny dla tego modelu "grzybowy" kapelusz sprawiał , że latarnia ta była odporna na wiatr tak jak model FH 201 , a jasność płomienia była porównywalna z FH 405.

Ponieważ cyna podczas działań wojennych była uznana za materiał strategiczny , latarnie te były tylko malowane zanurzeniowo. Prawdopodobnie w początkowym okresie produkcji , w 1940 roku latarnie były cynowane.
Mam w kolekcji dwie latarnie , jedna cynowana druga malowana zanurzeniowo.

Dane techniczne:
Wys. około 20 cm
Czas palenia 24h
Szer. knota 4,5 mm.
Kolor fabryczny: szary Wehrmacht
Producent NIER

Rok budowy prezentowanych lamp od 1940-1942 roku.

CDN...


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: piątek, 8 marca 2019, 04:28 
Offline
Generał Dywizji
Generał Dywizji

Dołączył(a): środa, 1 czerwca 2016, 21:40
Posty: 907
Lokalizacja: woj.łódzkie
Wszystko pieknie.............ale lampy niekompletne-brakuje knotów :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: piątek, 8 marca 2019, 07:07 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3284
Lokalizacja: Alta Ecclesia
Słuszna uwaga Krzysztof. :nicnie Ktokolwiek widział , ktokolwiek wie. Szukam takich rozmiarów knotów.


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: piątek, 8 marca 2019, 08:51 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): wtorek, 15 lutego 2011, 21:09
Posty: 5010
Mam pytanko. Znalazłem kiedyś i mam do tej pory model No 175, czy on też jest wojenny ?
:1 Może dzięki Koledze ślimakowi uzupełnię braki w wiedzy


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: piątek, 8 marca 2019, 09:25 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3284
Lokalizacja: Alta Ecclesia
Tu dopasujesz swój FH 175. Diabeł tkwi w szczegółach. :666 https://www.sturmlaternen.at/sturmlater ... rhand/175/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: piątek, 8 marca 2019, 11:11 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): wtorek, 15 lutego 2011, 21:09
Posty: 5010
:za Dzięki, to mam 175K ÖLAB


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: piątek, 8 marca 2019, 11:29 
Offline
Generał Broni
Generał Broni

Dołączył(a): środa, 22 lutego 2006, 21:56
Posty: 3189
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Parę pytań.
1. Około pół wieku temu miałem ciekawą lampę, ale po którejś ze zbiorowych wypraw w bunkry niestety, do mnie nie wróciła :evil: . Wyglądała jak większy Feuerhand, ale co najciekawsze w niej było- w miejsce klosza było włożone sześcienne pudełko blaszane, które z jednej strony miało wstawioną prostokątną szybkę czerwoną, a z drugiej zieloną. Zdaje się, o ile pamięć nie płata figla, że zamiast tego pudełka można było wstawiać normalny klosz. Myślę, że to jakaś lampa sygnalizacyjna, tylko od czego? Samochodu chyba nie, stawiam na jednostkę pływającą. Bo nie wyobrażam sobie, że od samolotu :D, prędzej furmanki :?
2. Mówisz Ślimaku, o czasie palenia rzędu 24h, co mnie trochę zdumiało. W czasach wielodniowych wypraw bunkrowych używaliśmy jako podstawowe oświetlenie lamp naftowych, z prostego względu. Gdyby chcieć je zastąpić lampami na baterie trzeba by wydać majątek. Ponadto były trudno dostępne, małowydajne w warunkach zimna i wilgoci, a nafta była bezproblemowo. Do lampy "koneckiej" (tak je nazywaliśmy, ze względu chyba na to, że robiła je huta w Końskich?) 1 zbiorniczek nafty starczał standardowo na 8h palenia, taka norma nam służyła do obliczania ilości nafty na wyprawę. Dostępność lamp, kloszy jak i knotów jeszcze była w GSowskich "żelaźniokach", ale gdy w bunkrach zabrakło knota, trzeba było poświęcić obszycie nogawki dżinsów albo szlufkę :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: piątek, 8 marca 2019, 11:33 
Offline
Pułkownik
Pułkownik

Dołączył(a): niedziela, 29 lipca 2018, 22:41
Posty: 507
Z takimi szklami widzialem kiedys, gdzies na fotografii lampe uzywana na kolei. Za nic nie moge sobie przypomniec jak odnalezc zrodlo informacji.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: piątek, 8 marca 2019, 12:18 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3284
Lokalizacja: Alta Ecclesia
To musiał być polski Jupiter 1 lub Jupiter 2. Jeśli zbiornik starczał na 8h palenia to ten mniejszy. Były używane w górnictwie , na kolei lub przy konnych powozach. Wszędzie tam gdzie istniało ryzyko uszkodzenia klosza ta metalowa" klatka" miała chronić szkło. To bardzo popularne lampy , ale nie ma na ich temat niemal żadnych informacji. W PRL u utajniano wszystko co miało związek z produkcją na potrzeby wojska a w takich zakładach je produkowano . Jak ogarnę temat Jupiterów to wrzucę. zdjęcia i coś o nich napiszę .
Na zdjęciu moj Jupiter 2 i przykładowa etykieta lampy Jupiter zakładu w Końskich.


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: piątek, 8 marca 2019, 12:45 
Offline
Generał Broni
Generał Broni

Dołączył(a): środa, 22 lutego 2006, 21:56
Posty: 3189
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Jak to pamięć płata figle...Może to i to, ale w pamięci utrwalił mi się inny obraz. Masz może fotki innych takich lamp sygnałowych, innych producentów? Dzięki za pojaśnienia. A w bunkrach faktycznie najczęściej używaliśmy Jupitery, były przecież ogólnie dostępne.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 463 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 34 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL