Teraz jest środa, 14 maja 2025, 01:16

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 504 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: poniedziałek, 27 maja 2024, 18:32 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3364
Lokalizacja: Alta Ecclesia
FEUERHAND 201 (STADT KARLSRUHE).

Do zabezpieczenia placów budowy używano dawniej lamp naftowych. Aby uniknąć kradzieży lampy naftowe znakowano. W firmie Feuerhand zaoferowano na zamówienie specjalne tłoczenie zbiornika, które zapewniało ochronę przed kradzieżą, umożliwiając jednoznaczne przypisanie skradzionych lamp do ich rzeczywistego właściciela. Przed ll WS to właśnie FH 201 jest modelem lampy z największą liczbą wytłoczeń klientów. Co wcale nie oznacza że takich lamp zachowało się wiele. Klient zamawiający takie oznakowanie zwykle zamawiał niewielkią partię i wiązało się to oczywiście z większymi kosztami . Jest to dopiero mój drugi oznaczony FEUERHAND 201. Ten z pomarańczowym kloszem pokazywałem już wcześniej na Forum. KARLSRUHE to miasto w Niemczech gdzie po wojnie powstał instytut badawczy który miał uprawnienia dopuszczania lamp naftowych do użytku w ruchu drogowym. Lampy takie były w specjalny sposób oznaczone. Ale to temat na kolejną historię.
Prezentowana dziś lampa pochodzi z lat 1929-1941
C.D.N...


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: niedziela, 2 czerwca 2024, 10:32 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3364
Lokalizacja: Alta Ecclesia
FEUERHAND StK 176 SPEC ( DBPa i DBP.)

FH 176 produkowano po wojnie w Hohenlockstedt, podobnie jak FH 175 , FH 275 i FH 276, także w wersji z kołpakiem sztormowym ( FH 176 StK ). Znak DBPa. (niemiecki patent federalny zgłoszony) i DBP (niemiecki patent federalny) lamp pokazanych poniżej odnosi się do samej osłony przeciwdeszczowej i sięga patentu z 1939 r. Po ponownej rejestracji patentu w nowo powstałej Republice Federalnej lampy naftowe oznaczano najpierw DBPa. później krótko używano DBP.

K z liczbą oznacza, że ​​lampy
zostały przetestowane w Instytucie Technologii Światła w Karlsruhe. Numer bieżącego eksperymentu był umieszczony na sprzedawanych lampach naftowych.

Falista linia Karlsruhe
W 1949 roku za namową Federalnego Ministra Transportu utworzono ośrodek badawczy sprzętu oświetleniowego pojazdów, który był afiliowany przy Instytucie Oświetlenia w Karlsruhe (LTI) . Od tego czasu LTI przygotowuje raporty dotyczące oświetleniowych części pojazdów wymagających homologacji, które stanowią podstawę do podejmowania decyzji przez Federalny Urząd Transportu Samochodowego

W okresie powojennym do oświetlania pojazdów (rowerów, powozów konnych, tylnych świateł ciężarówek itp.) używano lamp naftowych, dlatego też musiały one zostać przetestowane przez LTI. Jako dowód testu, te lampy naftowe mają numer testu i literę „K” oznaczającą miejsce testu (Karlsruhe). Dodatkowo nad numerem testu znajduje się falista linia z trzema kropkami.

Prezentowane dziś lampy pochodzą z lat 1954-1955
C.D.N...


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: czwartek, 6 czerwca 2024, 18:52 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3364
Lokalizacja: Alta Ecclesia
BAT 400

Latarnie zimnego powietrza serii BAT są dla kolekcjonerów sprawą trudną do zaklasyfikowania. Niektóre modele zostały opracowane i zbudowane przez Stübgen w Erfurcie, produkcja była następnie kontynuowana w HASAG pod tą samą marką, a być może doszło nawet do zlecenia produkcji trzeciemu producentowi.

Inne modele z serii BAT zostały po raz pierwszy wprowadzone na rynek przez firmę HASAG.
Chociaż szczegóły produkcyjne są różne, w wielu przypadkach niezawodne przyporządkowanie jest prawie niemożliwe.
Trudno sklasyfikować dziś prezentowaną lampę ale została wykonana najprawdopodobniej przez Frowo dla Hasag po tym, jak Hasag kupił dział latarni naftowych od firmy Stubgen . Produkcja trwała krótko mniej więcej od jednego do dwóch lat w 1935 - 1937.

W tym samym czasie HASAG produkował najmniejszy model FROWO 45 dla FROWO , a FROWO produkował duże latarnie dla Hasag . Były to model Bat nr 400 i nr 450.
Lampa była bardzo zardzewiała ale udało się ją odrestaurować. Dostałem go z unikatowym kloszem oznaczonym lilią. Nie udało mi się ustalić producenta tego szkła. Jest bardzo ciężki w porównaniu z odpowiednikiem firmy BAT czy Feuerhand. Jest to klosz systemu loc-nob który był używany mniej więcej do połowy lat 20 tych. Klosz prawdopodobnie jest starszy od prezentowanej dziś lampy.
C.D.N...


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: czwartek, 6 czerwca 2024, 18:55 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3364
Lokalizacja: Alta Ecclesia
BAT 400 przed renowacją


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: sobota, 8 czerwca 2024, 11:37 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3364
Lokalizacja: Alta Ecclesia
GREMLIN

Lampa angielskiego producenta Hudswell Clarke and Co Ltd .
W latach pięćdziesiątych armii brytyjskiej dostarczono tysiące lamp huraganowych Gremlin w dwóch rozmiarach. Mniejsze są odpowiednikiem Feuerhand 275 a większe Feuerhand 252. Najczęściej lampy te są datowane na lata 1951-1955 . Lampy bywają różnie oznaczone. Mają też odbiory wojskowe armii brytyjskiej. Często były malowane kolorem zielonym typowym dla wojska.
Dziś prezentowana lampa to przykład cywilnego Gremlina z około roku 1955. Ostatnie zdjęcia to lampa przed renowacją.

C.D.N...


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: czwartek, 20 czerwca 2024, 13:02 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3364
Lokalizacja: Alta Ecclesia
FEUERHAND 252

Dziś prezentowane lampy to model przedwojenny FH 252 (wersja z lat 1932-1939) oraz model powojenny (wersja z lat 1954 -1958).
FH 252 pierwszy raz pojawił się w sprzedaży już w 1919 roku. Jest to w prostej linii kopia lampy naftowej Dietz JUNIOR. Najstarsza wersja FH 252 miała jeszcze podłużne otwory wentylacyjne w kominku. Od roku 1933 otwory te są już okrągłe tak jak w dziś prezentowanej lampie , a w wersji powojennej zrezygnowano z otworów wentylacyjnych całkowicie.
W 1958 roku zastosowano również nowy zmodyfikowany palnik. FH 252 powojennej produkcji jest bardzo rzadki. Tym bardziej cieszy że trafił się egzemplarz nieużywany.
W latach 1954 - 1955 model FH 252 był dostępny w Indiach i produkowany tam na licencji . Rynek Indyjski musiał być bardzo ważny dla firmy Feuerhand bo również przed ll WS eksportowano tam ten model w dużych ilościach. Pod względem wielkości sprzedaży FH 252 był na drugim miejscu i ustępował tylko FH 270 . Przed wprowadzeniem przez Feuerhand modeli z serii Baby były to dwa najlepiej sprzedające się modele tej firmy Sprzedawano je średnio w ilości 500. 000 sztuk rocznie.

C.D.N...


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: czwartek, 20 czerwca 2024, 21:55 
Offline
Pułkownik
Pułkownik

Dołączył(a): niedziela, 29 lipca 2018, 22:41
Posty: 560
Nasunelo mi sie kolejne pytanie gdy tak sledze ten watek. Poniewaz sam watek ma juz piec lat to zastanawiam sie, jak sie przechowuja odrestaurowane lampy. W sensie czy korozja ich nie atakuje ponownie?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: piątek, 21 czerwca 2024, 09:02 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3364
Lokalizacja: Alta Ecclesia
Z rdzą nie ma najmniejszego problemu. Nawet po wielu latach po renowacji nadal na lampie jest cienka warstwa odrdzewiacza z grafitem. To wystarczy żeby rude nie zjadło metalu .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: piątek, 21 czerwca 2024, 10:53 
Offline
Pułkownik
Pułkownik

Dołączył(a): niedziela, 29 lipca 2018, 22:41
Posty: 560
Czyli profeska. Dzieki za odpowiedz. Bylem ciekaw czy "srodki konserwujace" rzeczywiscie zdaja egzamin.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: sobota, 22 czerwca 2024, 17:18 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3364
Lokalizacja: Alta Ecclesia
Feuerhand 270 SUPERFLAM

Bardzo się z tej wersji ucieszyłem . „Superflam” to Feuerhand na eksport do Francji. Napis SUPERFLAM wprowadzono w 1928 r. Do roku 1933 FH 270 miał podłużne otwory wentylacyjne w kominku tak jak w prezentowanej dziś lampie. A więc jest starszy od wcześniej pokazywanego już na Forum FH 270. Ostatnie zdjęcie dla porównania z wcześniej pokazywanym wariantem .

Seria produkcyjna modelu FH 270 to lata 1925-1939.

C.D.N...


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: poniedziałek, 24 czerwca 2024, 05:16 
Offline
Generał Broni
Generał Broni

Dołączył(a): czwartek, 15 lipca 2010, 12:48
Posty: 1866
Lokalizacja: Nīdaspils
Piękności. Gratuluję Kolego.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: piątek, 5 lipca 2024, 14:17 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3364
Lokalizacja: Alta Ecclesia
Feuerhand 235 (OELAB)

Ten model pokazywałem i opisywałem już wcześniej na Forum ale nie było jeszcze FH 235 w wersji OELAB. Specjalnie zaprojektowany i opatentowany palnik był używany nie tylko w tym modelu Feuerhand.
Działa to w ten sposób: odkręcasz knot maksymalnie do góry, a gumowa część uszczelnia dyszę palnika od zbiornika. Wystarczy to, żeby podczas transportu lampy nie wylewała się nafta nawet wtedy gdy lampa się przewróci. Jest to mój pierwszy palnik tego typu tym bardziej cieszy że kompletny i w rzadkim wczesnym modelu FH 235. Ostatnie zdjęcia to porównanie do wcześniej pokazywanej wersji ze zwykłym palnikiem. Model FH 235 był produkowany również jako niezależne światło tylne do pojazdów w specjalnej obudowie. I oznaczony RT62 oraz RT 63.
Prezentowana dziś lampa pochodzi z lat 1938 -1942 .


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: piątek, 5 lipca 2024, 14:25 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3364
Lokalizacja: Alta Ecclesia
FH 235 ( OELAB) przed renowacją


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: piątek, 5 lipca 2024, 23:15 
Offline
Generał Brygady
Generał Brygady

Dołączył(a): poniedziałek, 16 lipca 2007, 16:30
Posty: 768
Piękny i świetnie odrestaurowane jak zawsze ❤️


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: sobota, 6 lipca 2024, 21:09 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3364
Lokalizacja: Alta Ecclesia
Dzięki. Ten akurat przypadek renowacji nie był łatwy. Jeśli nie widać że było coś naprawiane to to tak właśnie powinno to wyglądać. :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 504 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 20 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL