https://poszukiwanieskarbow.com/forum/ |
|
Kolejny popis WKZ - Westerplatte https://poszukiwanieskarbow.com/forum/viewtopic.php?f=63&t=169429 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Lipek [ piątek, 18 marca 2016, 13:39 ] |
Tytuł: | Kolejny popis WKZ - Westerplatte |
Nawet nie wiem jak to skomentować.... Cytuj: Spółka AJM remontująca budynek 26 dla potrzeb Jednostki Wojskowej Nr 2305 w Gdańsku pomalowała go na jaskrawy, pomarańczowy kolor. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że jest to była Wartownia nr 4 – jedyny zachowany w całości i w historycznym miejscu element stałego, polskiego systemu obrony na Westerplatte. Mamy więc do czynienia z chronionym prawem zabytkiem, którego obecny kolor nie zgadza się ani ze stanem historycznym sprzed 1939 r., ani też z rysunkami projektu, które publikowano przy zawieraniu przetargu. Przetarg ogłoszony w kwietniu 2015 r. „na wykonanie programu prac konserwatorskich oraz przebudowę budynku nr 26 na cele magazynowe dla potrzeb Jednostki Wojskowej Nr 2305 Gdańsk Westerplatte z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie” wygrała spółka AJM z Gdańska. Opublikowano wtedy pełną dokumentację projektową z kolorowymi rysunkami, uzgodnioną wcześniej z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków (PWKZ). Poinformowano wtedy również, że za punkt odniesienia przyjęto remont Wartowni nr 1 na terenie Gdańska Westerplatte oraz opracowany dla niego program prac konserwatorskich, udostępniony przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Gdańsku. Jednym z założeń projektantów było, by z zewnątrz budynek w miarę wiernie przypominał stan sprzed II wojny światowej. Dlatego m.in. ściany zewnętrzne i cokoły miały być pomalowane zgodnie z kolorem tynku ocalałej w całości Wartowni nr 1. „Punkt 4.1.9. Kolorystyka. Ściany zewnętrzne i cokoły – zgodnie z kolorem tynku wartowni nr 1 RAL 1012 (ściana) i RAL 7003 (cokół)”. Spółka AJM z Gdańska miała wykonać prace w ciągu dwunastu miesięcy (do maja 2016 r.), za co miała otrzymać 455 100 zł. Prace zakończono jednak wcześniej nie informując o tym dziennikarzy, którzy wcześniej zajmowali się tą sprawą i chcieli uczestniczyć w przekazaniu budynku. Sprawa była ważna, ponieważ budynek ten znajduje się na terenie zamkniętym Morskiego Oddziału Straży Granicznej i nie można na własną rękę podejść do niego na tyle blisko, by z bliska obserwować sposób przeprowadzenia remontu. Już z daleka było jednak widać, że Wartownia nr 4 na Westerplatte została z niewiadomego powodu przemalowano na inny kolor od tego, który określono w rysunkach zatwierdzonej dokumentacji (zamiast koloru RAL 1012 zastosowano prawdopodobnie kolor RAL 1028). Zdziwienie jest tym większe, że kilkaset metrów dalej znajduje się budynek Wartowni nr 1, a więc można było bez problemu dostrzec, że coś się w tym wszystkim nie zgadza. Co więcej, remont został odebrany przez konserwatora zabytków, który tym samym zatwierdził nową kolorystykę historycznego budynku. Celowe działanie, czy ignorancja? Po wykonaniu przez płot zdjęć Wartowni nr 4 próbowaliśmy wyjaśnić, czy udokumentowany kolor elewacji został zaakceptowany przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku i przez zleceniodawcę pracy - Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Gdyni (RZI). Rzecznik Prasowy RZI ppłk Wojciech JANKOWSKI wyjaśnił nam, że prace konserwatorskie zostały zakończone oraz że „Kolor elewacji uzgodnił Wojewódzki Konserwator Zabytków w „Dokumentacji Konserwatorskiej”, a prace konserwatorskie zostały odebrane protokółem odbioru prac konserwatorskich z dnia 10.12.2015.” Rzecznik prasowy Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków nie potwierdził jednak, by to WKZ zgodził się na takie właśnie malowanie zabytków na Westerplatte (PWKZ otrzymał od nas wcześniej nowe zdjęcie przemalowanej na pomarańczowo Wartowni nr 4). Wskazał natomiast, że „po podziale kompetencji między miejskim a wojewódzkim konserwatorem zabytków, sprawami Westerplatte zajmuje się w tej chwili biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków (MKZ) w Gdańsku”. Nie potwierdził tego jednak rzecznik prasowy Prezydenta Miasta Gdańska Antoni Pawlak, który wskazał, że „Remont wartowni nr 4 na Westerplatte był w całości procedowany przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, gdyż działo się to jeszcze przed przejęciem przez miasto części kompetencji PWKZ (przejęcie od 2.12.2015 r.). Po tym terminie był jedynie odbiór prac po zakończonych pracach remontowo-konserwatorskich. W odbiorze nie uczestniczyli przedstawiciele Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków. W związku z powyższym BMKZ nie posiada żadnych dokumentów dotyczących procesu uzgadniania prac remontowych - w tym ustalania kolorystyki - czy też procesu odbioru wykonanych prac. Szczegółowe pytania należy więc kierować do PWKZ [Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków]. Obecnie, po przejęciu obowiązków, teren Westerplatte rzeczywiście należy do kompetencji BMKZ, ale nie mamy podstaw do podważania decyzji PWKZ.” Westerplatte na pomarańczowo a Wawel na niebiesko Sytuacja jest więc patowa, ponieważ ani Miejski, ani Wojewódzki Konserwator Zabytków nie chcą się przyznać do zaakceptowania obecnej kolorystyki Wartowni nr 4. Winnym nie czuje się również RZI, chociaż już na pierwszy rzut oka widać, że efekt końcowy nie zgadza się z tym, co było zawarte w projekcie. Milczy wykonawca prac – spółka AJM z Gdańska, która nie odpowiedziała na pytania Defence24.pl, przesłane do niej 2 marca br. Uznano tam prawdopodobnie, że sprawa została zamknięta po odbiorze prac. Kolor jednak razi tym bardziej, że zgodnie z założeniem wyremontowany budynek Wartowni nr 4 został odpowiednio wyeksponowany: przez nowe oświetlenie drogi dojazdowej oraz oświetlenie elewacji, zamontowane w chodniku i opasce ułożonych wokół Wartowni. Tymczasem nawet laik zdaje sobie sprawę, że stały element systemu obrony Wojskowej Składnicy Tranzytowej na Westerplatte musiał być tak pomalowany, by nie wyróżniać się spośród zieleni. W obecnej postaci Wartownia nr 4 dołączyła do innych elementów zakłócających historyczny wygląd całego cypla, takich jak np. nasyp z pomnikiem, betonowe tablice poglądowe, betonowe wiaty, podstawa pomnika dla czołgu T-34, itd. Kilka lat temu miłośnikom historii udało się zapobiec położeniu tynku na elewacji przedwojennego budynku Elektrowni. Teraz trzeba będzie taką samą walkę stoczyć o wygląd zewnętrzny Wartowni nr 4. Na szczęście z jej przemalowaniem nie powinno być większych problemów technicznych. Jest to tym bardziej prawdopodobne, że obecnym wyglądem Wartowni już zainteresowali się przedstawiciele Muzeum Westerplatte i Wojny 1939, którzy być może w przyszłości będą chcieli ją włączyć do stałej trasy zwiedzania. Problem w tym, że zmianę kolorystyki będzie musiał teraz zatwierdzić konserwator zabytków. Tylko który? http://www.defence24.pl/327714,westerpl ... ignorancja |
Autor: | varo [ piątek, 18 marca 2016, 13:49 ] |
Tytuł: | Re: Kolejny popis WKZ - Westerplatte |
ładne! :D A na serio - to taka ostatnio rozpowszechniona moda, coraz częściej widzę np na Mazurach taki obrazek - zbliżam się do wioski, ładna, poniemiecka architektura, domy z cegły z dachami z czerwonej dachówki, a między tym wyremontowana chałupa, na której jakiś gość położył jaskrawoniebieską blachodachówkę - i co takiemu zrobisz? :( |
Autor: | jaca2003 [ piątek, 18 marca 2016, 14:45 ] |
Tytuł: | Re: Kolejny popis WKZ - Westerplatte |
Ja bym tam wpuścił graficiarzy. Albo murala bym namalował o tematyce "Żołnierzy Wyklętych" , jakąś "Inkę" albo może pękniętą oponkę chociaż? :D (z całym szacunkiem do Inki) Pozdrawiam |
Autor: | bjar_1 [ piątek, 18 marca 2016, 14:51 ] |
Tytuł: | Re: Kolejny popis WKZ - Westerplatte |
Inka bardzo dobra kawa zbożowa jest. |
Autor: | Arek2 [ piątek, 18 marca 2016, 15:09 ] |
Tytuł: | Re: Kolejny popis WKZ - Westerplatte |
Prawie pół miliona za remont budynku nieco większego od kiosku Ruchu? Zawsze mnie zastanawiały skąd się biorą kwoty przy tego typu pracach. :roll: Tu artykuł o decyzji remontu Wartowni nr 4. http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiast ... towni.html |
Autor: | Lipek [ piątek, 18 marca 2016, 15:11 ] |
Tytuł: | Re: Kolejny popis WKZ - Westerplatte |
W innym poście a propo afery z WUOZ Słupsk pisałem, że CBA powinno założyć osobny wydział ds. działalności służb archeologiczno - konserwatorskich, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkiej maści przetargów. Myślę, że nie jedna kariera w służbach by na tym powstała :) |
Autor: | barera [ piątek, 18 marca 2016, 15:51 ] |
Tytuł: | Re: Kolejny popis WKZ - Westerplatte |
Za pół bani to się piękny dom stawia z wykończeniem.... ja bym to zbadał, zamiast koloru na początek ;) |
Autor: | bynox [ piątek, 18 marca 2016, 15:54 ] |
Tytuł: | Re: Kolejny popis WKZ - Westerplatte |
;) Arek2 napisał(a): Prawie pół miliona za remont budynku nieco większego od kiosku Ruchu? Zawsze mnie zastanawiały skąd się biorą kwoty przy tego typu pracach. :roll: Tu artykuł o decyzji remontu Wartowni nr 4. http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiast ... towni.html Jak to skąd . Ja wiem :lol: Z NASZYCH KIESZENI :D Przecież za to ktoś powinien się spotkać z :cop . A tak na poważnie to myślę że nowy Minister Obrony się za to weźmie przecież to na terenie jednostki wojskowej . Przecież taki kolor rzuca się w oczy ewentualnemu agresorowi . To tak jak by moro zastąpić https://www.google.pl/search?q=czerwona ... 8Q_AUIBigB |
Autor: | slimak [ piątek, 18 marca 2016, 16:16 ] |
Tytuł: | Re: Kolejny popis WKZ - Westerplatte |
Co się czepiacie . Pomarańczowa farba też swoje kosztuje. Może musieli malować dwa razy bo raz nie pokryło , i stąd tak wysokie koszty remontu. :zb |
Autor: | jaca2003 [ piątek, 18 marca 2016, 16:55 ] |
Tytuł: | Re: Kolejny popis WKZ - Westerplatte |
Arek2 napisał(a): Prawie pół miliona za remont budynku nieco większego od kiosku Ruchu? Zawsze mnie zastanawiały skąd się biorą kwoty przy tego typu pracach. :roll: Tu artykuł o decyzji remontu Wartowni nr 4. http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiast ... towni.html Wiadomo , było że konkurs na remont wygra firma Gienka. Ale Gienek miał szwagra Zenka który też chciał zarobić.A żona Zenka ma hurtownie z farbami i akurat zwolniono Ciocie Hele a do emerytury Cioci jeszcze brakuje wiec Zenkowa ją zatrudniła. A że Ciocia Hela ma męża Zdzisia który kiedyś przechodził koło budowy to też otworzył firmę i też potrzebuje zarobić. Nie wiem czy brat Zdziśka nie robi w hydraulice a szwagierka Józia przypadkiem nie ma firmy cateringowej. :lol: :lol: :lol: :lol: Pozdrawiam |
Autor: | Olek_65 [ piątek, 18 marca 2016, 23:56 ] |
Tytuł: | Re: Kolejny popis WKZ - Westerplatte |
Pomarańczowa alternatywa ? Major ? A FE !! ;) |
Autor: | seitech [ sobota, 19 marca 2016, 00:39 ] |
Tytuł: | Re: Kolejny popis WKZ - Westerplatte |
Arek2 napisał(a): Prawie pół miliona za remont budynku nieco większego od kiosku Ruchu? Zawsze mnie zastanawiały skąd się biorą kwoty przy tego typu pracach. :roll: Tu artykuł o decyzji remontu Wartowni nr 4. http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiast ... towni.html Może jakiś schron pod tym budynkiem jeszcze zrobili :lol: |
Autor: | Renald [ środa, 23 marca 2016, 12:19 ] |
Tytuł: | Re: Kolejny popis WKZ - Westerplatte |
Okazuje się, że ten róż to "ceglasta czerwień", wybrana przez specjalistów, którym "należy zaufać". Wszystko jest w najlepszym porządku, tylko Wy tego nie dostrzegacie. Dostrzega za to Urzędnik. Zastanawia mnie, czy gdyby pod warstwą tynku odkryto namalowanego przez kolonistów w latach siedemdziesiątych Kaczora Donalda, jego rysunek również zostałby odtworzony na elewacji. Cytuj: To oryginalny kolor, na jaki Wartownia była pomalowana - mówi Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków. - Odkryto go pod warstwą tynku w czasie ostatnich prac remontowych, dlatego konserwator zalecił zastosowanie tej barwy. Internauci bulwersują się, komentując nowy wygląd Wartowni nr 4 na Westerplatte. Po remoncie budynek został bowiem pomalowany na - jak to określa portal Defence24 - "jaskrawy, pomarańczowy kolor" lub - jak podaje Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków - ceglastą czerwień. Wspomniany portal twierdzi, że "obecny kolor nie zgadza się ani ze stanem historycznym sprzed 1939 r., ani też z rysunkami projektu, które publikowano przy zawieraniu przetargu". I przypomina, że przetarg na prace konserwatorskie obiektu ogłoszono w kwietniu 2015 r. Wartownia nr 4 - w przeciwieństwie do Wartowni nr 1, która znajduje się pod opieką Muzeum Historycznego Miasta Gdańska - stoi na terenie Jednostki Wojskowej nr 2305 Gdańsk Westerplatte, gdzie służy za magazyn. Zwiedzać jej nie można. Zleceniodawcą remontu był Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Gdyni (RZI). Zapytaliśmy, skąd wziął się ten budzący kontrowersje kolor. Ppłk Wojciech Jankowski, rzecznik i szef Wydziału Organizacyjnego RZI, wyjaśnia, że wszystko zostało przeprowadzone zgodnie z przepisami. - Kolor elewacji uzgodnił wojewódzki konserwator zabytków w "Dokumentacji Konserwatorskiej", a prace konserwatorskie zostały odebrane protokołem odbioru prac konserwatorskich z dnia 10 grudnia 2015 r. - informuje ppłk Jankowski. Tymiński: Chodziło o zamaskowanie obiektu - To oryginalny kolor, na jaki Wartownia była pomalowana - mówi Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków. - Odkryto go pod warstwą tynku w czasie ostatnich prac remontowych, dlatego konserwator zalecił zastosowanie tej barwy. Podkreślam, że jest to ceglasta czerwień, a nie żaden pomarańcz czy róż. Warto zaufać profesjonalistom. I wyjaśnia: - Obronne obiekty na Westerplatte nie mogły przed wojną oficjalnie powstać w takiej ilości. Dlatego Wartownię nr 4 zamaskowano tym kolorem, by udawała niewinny budyneczek plażowy. Podobnie na koszarach konserwatorzy znajdowali fragmenty pomalowane na błękitno, niczym infrastruktura kurortowa. Wartownia nr 1, która powstała "oficjalnie", została pomalowana na szary beż. Drzycimski: To byłoby nielogiczne Andrzej Drzycimski, doktor historii, autor m.in. dwutomowej monografii - t. 1: "Westerplatte. Reduta w budowie 1926-1939", t. 2: "Westerplatte. Reduta wojenna 1939": - Nie znalazłem w żadnych ze źródeł informacji na temat koloru, na który była pomalowana Wartownia nr 4. Zdjęcia są czarno-białe. Trzeba pamiętać, że żadna z czterech wolno stojących wartowni na Westerplatte: nr 1, nr 2, nr 4 i nr 5 nie była budowana w tajemnicy, nikt ich nie ukrywał. Zgodę na budowę tych obiektów wydała Rada Ligi Narodów i Wysoki Komisarz Rady Ligi Narodów, tak samo jak na obecność 88 żołnierzy kompanii wartowniczej Wojska Polskiego, swoistego garnizonu polskiego przeznaczonego do ochrony transportów amunicji i sprzętu wojskowego dla polskiej armii. Malowanie więc jednej z wartowni tak, by udawała budynek plażowy, byłoby nielogiczne. Co więcej, teren Westerplatte - własność Wolnego Miasta Gdańska oddana w użytkowanie Polsce, nie był terenem eksterytorialnym, mogły nad nim przelatywać samoloty, także szpiegowskie, fotografujące wszelkie zmiany na Westerplatte. Nawet jeśli Wartownia nr 4 była kiedyś koloru ceglastej czerwieni, nie wiemy, kiedy została tak pomalowana. W latach 1926-39 mieściła się tam Wojskowa Składnica Tranzytowa, potem - do czerwca 1941 r. - funkcjonował tam obóz jeńców cywilnych dla Polaków z Gdańska i Pomorza, podległy gestapo, później zaś stacjonował oddział wojska niemieckiego. Po wojnie stacjonowało tam najpierw wojsko rosyjskie, potem polskie - każdy mógł pomalować Wartownię na ceglastą czerwień. Źródło: http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiast ... z43ifZtlCv |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |