"Projekt ustawy o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody" - daje dużo więcej władzy konserwatorom zabytków na terenach leśnych.
(
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12388203/katalog/13074719#13074719)
Cytuj:
Projekt z dnia 8 sierpnia 2024 r.
USTAWA o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody
3) w art. 7:
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Gospodarka leśna w lasach wpisanych do rejestru zabytków i w lasach, na terenie których znajduje się zabytek wpisany do rejestru zabytków lub zabytek objęty inną formą ochrony zabytków, lub zabytek ujęty w gminnej ewidencji zabytków, prowadzona jest w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków oraz z uwzględnieniem przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.”;
Art. 18d. 1. Projekt planu urządzenia lasu dla lasów na obszarach wpisanych do rejestru zabytków i dla lasów, na terenie których znajduje się zabytek wpisany do rejestru zabytków lub zabytek objęty inną formą ochrony zabytków, lub zabytek ujęty w gminnej ewidencji zabytków, wymaga uzgodnienia z właściwym wojewódzkim konserwatorem zabytków. Wojewódzki konserwator zabytków uzgadnia projekt planu urządzenia lasu w terminie trzech miesięcy od dnia otrzymania wniosku o uzgodnienie w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie do Głównego Konserwatora Zabytków.
2. Wojewódzki konserwator zabytków odmawia uzgodnienia projektu planu urządzenia lasu, jeżeli realizacja planu może naruszać cele ochrony zabytku.
"Uzasadnienie ustawa o zmianie ustawy o lasach", wybrane fragmenty dotyczące uprawnień konserwatorów zabytków na terenach leśnych:
Cytuj:
Rzetelna ocena (weryfikacja) przez ministra właściwego do spraw środowiska planu urządzenia lasu wymaga na etapie sporządzania planu urządzania lasu wyrażenia opinii bądź uzgodnienia projektu planu urządzenia lasu – w specjalistycznych obszarach, w które plan urządzenia lasu ingeruje. Dotyczy to:
- gospodarowania lasami na obszarach wpisanych do rejestru zabytków i lasami, na terenie których znajdują się zabytki wpisane do rejestru zabytków lub zabytki objęte inną formą ochrony zabytków, a także zabytki wpisane do gminnej ewidencji zabytków,
Zmiana brzmienia art. 7 ust. 3 ma związek ze zmianą w art. 18d, polegającą na włączeniu wojewódzkich konserwatorów zabytków w proces sporządzania planu urządzenia lasu, jako organów kompetentnych w obszarach, na które istotnie oddziałuje plan urządzenia lasu. Przepis art. 7 ust. 3 w obowiązującym brzmieniu zobowiązuje do prowadzenia gospodarki leśnej w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków jedynie w zakresie lasów, na terenie których znajdują się zabytki archeologiczne wpisane do rejestru zabytków. Przepis pomija całkowicie zabytki nieruchome i ruchome wpisane do rejestru zabytków znajdujące się w lasach oraz zabytki znajdujące się w lasach i objęte innymi formami ochrony, tj.: wpisem na Listę Skarbów Dziedzictwa, uznaniem za pomnik historii; parkiem kulturowym; a także zabytki znajdujące się w lasach i ujęte w gminnej ewidencji zabytków. Celem zmiany jest objęcie opieką wojewódzkiego konserwatora zabytków wszystkich zabytków, znajdujących się na terenie lasów, objętych wszystkimi formami ochrony. Wykonanie planu urządzenia lasu może na ich zachowanie oddziaływać.
Dodany art. 18d
Projekt przewiduje włączenie wojewódzkich konserwatorów zabytków w proces sporządzania planu urządzenia lasu. Zgodnie z art. 3 pkt 1 lit c ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach lasem w rozumieniu ustawy jest m.in. grunt o zwartej powierzchni co najmniej 0,10 ha, pokryty roślinnością leśną (uprawami leśnymi) - drzewami i krzewami oraz runem leśnym - lub przejściowo jej pozbawiony wpisany do rejestru zabytków. Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem art. 7 ust. 3 ustawy o lasach gospodarka leśna w lasach wpisanych do rejestru zabytków i w lasach, na terenie których znajdują się zabytki archeologiczne wpisane do rejestru zabytków, prowadzona jest w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków, z uwzględnieniem przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (po zmianie: „dla lasów na obszarach wpisanych do rejestru zabytków i dla lasów, na terenie których znajduje się zabytek wpisany do rejestru zabytków lub zabytek objęty inną formą ochrony zabytków lub ujęty w gminnej ewidencji zabytków”). W związku z powyższym zasadne jest nałożenie obowiązku uzgadniania planu urządzenia lasu z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Lasy z zasady nie są wpisywane odrębnie do rejestru zabytków, lecz znajdują się na obszarze ochrony obszarowej zabytków lub wpisanym do ewidencji zabytków. Proponowana zmiana zakłada obowiązek uzgodnienia z właściwym wojewódzkim konserwatorem zabytków projektu planu urządzenia lasu dla lasów na obszarach wpisanych do rejestru zabytków i dla lasów, na terenie których znajduje się zabytek wpisany do rejestru zabytków lub zabytek objęty inną formą ochrony zabytków lub ujęty w gminnej ewidencji zabytków. Uzgodnienia dokonuje się w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku o uzgodnienie w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie do Głównego Konserwatora Zabytków. Właściwy wojewódzki konserwator ochrony zabytków odmawia uzgodnienia projektu planu urządzenia lasu, jeżeli realizacja planu mogłaby naruszać cele ochrony zabytku. Harmonizuje to regulacje ustawy o lasach z reżimem ochrony zabytków, wzmacniając ochronę zarówno dziedzictwa kulturowego, jak i przyrodniczego.