radkow1 napisał(a):
Witam!
A jesli mozna Prezes - mozesz tego maila wkleic, do poczytania?
Moze ma to rece i nogi...
Można, proszę bardzo :
Zaznaczam, że pisałem zapytanie jako zwykły "zielony" obywatel, co widać po treści pytań.
W podpunktach cytuję moje pytania :
Moje Pytania do WKZ napisał(a):
Witam Serdecznie
Mam kilka pytań odnośnie uzyskiwania pozwolenia na prowadzenie
poszukiwań z użyciem urządzeń elektronicznych zarówno od strony
technicznej, jak i prawnej.
Wyszczególniłem je w punktach :
1. Po rozmowie z lokalnym - miejskim konserwatorem zabytków
dowiedziałem się, że przy składaniu wniosku o pozwolenie na
poszukiwania terenowe należy zaznaczyć na jakich kolwiek mapach,
miejsca planowanych poszukiwań. Pytanie jest następujące : w jakiej
skali musi być mapa, maksymalnie jak wielkie mogą być zaznaczone
sektory w, których poszukiwania będą się odbywały (chodzi o obszar w
metrach, hektarach etc.), ile maksymalnie sektorów można uwzględnić w
poszukiwaniach ? Chodzi o np. o pomiary terenowe obiektów bardzo
dużych takich jak teren twierdz, gdzie ciężko jest wyszczególnić
poszczególne sektory poszukiwań, z uwagi na bardzo duży obszar takich
obiektów.
2. Jaki jest czas oczekiwania na uzyskanie pozwolenia (zakładając, że
prośba będzie zaakceptowana pozytywnie) i jaką drogą dochodzi do
petenta (trzeba odebrać osobiście, czy dostaje się pozwolenie
przesyłane np. Pocztą Polską)
3. Czy wnioski o pozwolenie wydawane są imiennie na każdą osobę, czy
może ono obejmować grupę osób np. 5-10 , pod kierownictwem jednej
osoby, która będzie posiadała zezwolenie na kierowanie grupą i będzie
brała odpowiedzialność za taką grupę, czy trzeba na każdą osobę pisać
osobny wniosek i wysyłać do właściwego WKZ.
4. Na jaki czas jest wydawane pozwolenie, w którym będą prowadzone
poszukiwania w danych sektorach ?
5. Co jaki czas i w jakiej formie należy składać raport z takich
poszukiwań WZK odpowiedzialnemu za dany teren ?
Oczywiście powyższe pytania, tyczą się poszukiwań terenowych z
urządzeniami elektronicznymi takimi jak wykrywacze metali, georadary etc.
, bez ingerencji w grunt, czyli czyste pomiary.
Chciałbym jeszcze uzyskać informacje na temat badań ziemnych w
przypadku podejrzenia wykrycia obiektów będących celem poszukiwań
6. Jakie dokumenty i wymagania należy posiadać aby rozpocząć badania
ziemne na danym obszarze ?
7. Jaki jest potrzebny nadzór i jakie uprawnienia powinna posiadać
osoba kierująca badaniami ziemnymi ?
Z tego co mi wiadomo to musi być osoba z wykształceniem minimum
magistra archeologii.
Oczywiście wiem, że trzeba każdy artefakt dokładnie opisać i
zfotografować, a tą dokumentacje przesłać właściwemu WKZ.
8. Jakie elementy powienien zawierać raport z zarówno "suchych"
pomiarów, jak i badań ziemnych ?
9. Co należy zrobić w przypadku odnalezienia artefaktów z epok
starszych niż te, które są celem naszych poszukiwań ?
Chodzi mi tutaj o przykładowe znalezienie średniowiecznych grotów od
kusz, fibul, guzików, ćwieków etc. ? mówię tu o pojedynczych
przypadkach, a nie o takich ilościach, które wskazywać mogły by na
istnienie w danym miejscu, kurchanu, osady, grodziska etc.
Cytuj:
Witam,
na początku informuję o istnieniu dwóch głównych aktów prawnych, które regulują
zasady działan, o które Pan pyta:
- ustawa z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami
(Dz.U. nr 162, poz. 1568 z późn. zm.)
- rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004r. w sprawie
prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych,
badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań
przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych
i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych (Dz.U. nr 150, poz. 1579)
Postaram sie odpowiedziec na pytania, które Pan zadał:
1. TAK, trzeba załączyc mapy z zaznaczonym planowanym terenem
poszukiwań, aby tut. Urząd mógł odznaczyć miejsca, w których
poszukiwania są zabronione, ze względu na ochronę obiektów
zabytkowych. Mapy winny być w skali 1:25000 lub 1:10000 ponieważ w
takiej skali prowadzona jest dokumentacja konserwatorska. Wielkość
obszaru poszukiwań zalezy od wnioskodawcy, a WKZ określa miejsca w
których nie moża prowadzic poszukiwań.
2. Tu maja zastosowanie przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960r.
- kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. nr 98, poz. 1071 z
Art. 35. § 1. Organy administracji publicznej obowiązane
są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki.
§ 2. Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy,
które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione
przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub
w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane z urzędu organowi,
przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia
na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ.
§ 3. Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego
powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie
skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia
wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym - w ciągu
miesiąca od dnia otrzymania odwołania.
§ 4. Organy wyższego stopnia mogą określać rodzaje spraw, które
załatwiane są w terminach krótszych niż określone w § 3.
§ 5. Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza
się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych
czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień
spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
3. Pozwolenie wystawiane jest imiennie na wnioskodawce. Grupa może
liczyć większą ilość osób, z kierownikiem poszukiwań na czele (który
bierze odpowiedzialność za resztę), nie mniej osoby te podaja swoje dane i
adres, jak również nr dokumentu tożasamości, i dostaja swój egzemplarz
pozwolenia.
4. Przewidywany termin rozpoczęcia i zakończenia poszukiwan okresla
wnioskodawca (elementy wniosku okresla w/w rozporządzenie), jednakże
tut. Urząd stosuje zasadę - w bieżącym roku kalendarzowym, przy czym,
osobom ubiegającym sie po raz pierwszy o takie pozwolenie wydaje się
je na 3 miesiące i taki termin winien byc zawarty we wniosku.
5. a) okazanie do WKZ wszystkich znalezisk wraz z ich rejestrem
w terminie do 3 tygodni od dnia zakończeniu poszukiwań
b) sporządzenie sprawozdania z przeprowadzonych badań i
przekazania go do Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków
w Olsztynie w terminie do 3 miesięcy od dnia zakończeniu poszukiwań
(to zasady przyjęte przez WUOZ w Olsztynie)
Za wydanie pozwolenia nalezy uiscic opłate skarbowa na konto Urzędu Miasta Olsztyn
w wysokości 82 zł wg ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej
(Dz.U. z 2006r. Nr 225 poz. 1635).
Zasady współpracy WUOZ w Olsztynie z eksploratorami
w zakresie prowadzenia poszukiwań pozaarcheologicznych
na terenie woj. warmińsko-mazurskiego
1/ wydane przez WKZ pozwolenie na prowadzenie poszukiwań przy
użyciu sprzętu elektronicznego dotyczy przedmiotów pozbawionych kontekstu kulturowego
2/ pozwolenia indywidualne wydawane są na poszukiwania przedmiotów
3/ pozwolenia na poszukiwania i wydobycie zabytków techniki, np. pojazdów
pancernych wydaje się tylko stowarzyszonym grupom poszukiwaczy bądź instytucjom,
które są w stanie sfinansować operację, przedłożyć program wydobycia,
konserwacji i ekspozycji obiektu, a także sporządzić opracowanie techniczne
i historyczne znaleziska
4/ pozwolenia na przeszukiwania pól bitewnych powinno być wydawane
jedynie stowarzyszonym grupom poszukiwaczy bądź instytucjom zdolnym
do przedłożenia kompleksowego programu takich badań. Powinien on przewidywać
kwerendę historyczną na dany temat, a także program konserwacji,
ekspozycji, przechowywania znalezisk oraz całościowego opracowania historycznego.
5/ pozwolenie na poszukiwania może być wydane na okres 1 roku dla osób,
które uzyskały rekomendację WKZ (np. złożone wcześniej sprawozdania zgodnie
z wytycznymi, kwalifikacje, zasługi dla ochrony dziedzictwa kulturowego
w danym regionie).
6/ osoby ubiegające się po raz pierwszy o pozwolenie otrzymują je na okres
3 miesięcy po uprzednim wykazaniu się znajomością przepisów ustawy o
ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, ustawy o broni i amunicji
oraz szkoleniu na temat ochrony zabytków archeologicznych.
Przesyłam równiez wniosek oraz załączniki, które należy wypełnić przy składaniu do WUOZ w
Olsztynie wniosku o poszukiwania z detektorem metali.
!!!!!!!!!!!!Poszukiwań z detektorem metali nie wolno prowadzić na obszarach
objetych ochroną konserwatorską!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!W trakcie poszukiwań z detektorem nie wolno prowadzić żadnych prac
ziemnych !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
A co do badań archeologicznych zasady wydawania pozwoleń i ochrony
zabytków archeologicznych doskonale reguluja przepisy w/w ustawy i
rozporządzenia.
Poniżej krótki wyciąg z obu dokumentów, który powinien odpowiedziec
Panu wyczerpująco na zadane w tej dziedzinie pytania - najpierw z
ustawy :
zabytek archeologiczny - zabytek nieruchomy,będący powierzchniową,
podziemną lub podwodną pozostałością egzystencji i działalności człowieka,
złożoną z nawarstwień kul-turowych i znajdujących się w nich wytworów bądź
ich śladów albo zabytek ruchomy, bę-dący tym wytworem;
badania archeologiczne - działania mające na celu odkrycie, rozpoznanie,
udokumentowanie i zabezpieczenie zabytku archeologicznego;
Przedmioty będące zabytkami archeologicznymi odkrytymi, przypadkowo
znalezionymi albo pozyskanymi w wyniku badań archeologicznych,
stanowią własność Skarbu Państwa.
Własność Skarbu Państwa stanowią również przedmioty będące zabytkami
archeologicznymi, pozyskane w wyniku poszukiwań, o których mowa w art. 36 ust. 1 pkt 12.
Kto przypadkowo znalazł przedmiot, co do którego istnieje przypuszczenie,
iż jest on zabyt-kiem archeologicznym, jest obowiązany, przy użyciu dostępnych
środków, zabezpieczyć ten przedmiot i oznakować miejsce jego znalezienia
oraz niezwłocznie zawiadomić o znalezieniu tego przedmiotu właściwego
wojewódzkiego konserwatora zabytków, a jeśli nie jest to możli-we, właściwego
wójta, (burmistrza, prezydenta miasta).
art. 36 Pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków wymaga:
(...)
5) prowadzenie badań archeologicznych;
(...)
12) poszukiwanie ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych, w tym zabytków archeologicznych,
przy użyciu wszelkiego rodzaju urządzeń elektronicznych i technicznych oraz sprzętu do nurkowania.
Pozwolenie na prowadzenie badań archeologicznych wydaje się na wniosek osoby fizycznej
lub jednostki organizacyjnej posiadającej tytuł prawny do korzystania z nieruchomości,
wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu albo ograniczonego
prawa rzeczowego lub stosunku zobowiązaniowego.
teraz z rozporządzenia:
Rozporządzenie określa tryb i sposób wydawania pozwoleń,
w tym szczegółowe wymagania, jakim powinien odpowiadać wniosek
i pozwolenie (...)
Wniosek o wydanie pozwolenia zawiera:
1) imię, nazwisko i adres lub nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;
2) wskazanie zabytku, z uwzględnieniem miejsca jego położenia lub
przechowywania albo miejsca planowanych robót budowlanych w otoczeniu
zabytku, miejsca badań archeologicznych, z określeniem współrzędnych
geodezyjnych, albo poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków;
3) program planowanych prac konserwatorskich, prac restauratorskich,
robót budowlanych, robót budowlanych w otoczeniu zabytku, badań konserwatorskich,
badań architektonicznych, badań archeologicznych, innych działań albo
poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków;
4) wskazanie przewidywanego terminu rozpoczęcia i zakończenia prac, robót,
badań, innych działań lub poszukiwań,
5) uzasadnienie wniosku.
Wniosek zawiera ponadto: imię, nazwisko i adres osoby prowadzącej
(...)badania archeologiczne albo poszukiwania ukrytych lub porzuconych
zabytków (...)
Do wniosku o wydanie pozwolenia na (...) badań archeologicznych dołącza się
dokumenty potwierdzające posiadanie, przez osobę prowadzącą te badania, kwalifikacji
i praktyki zawodowej (...)
Do wniosku o wydanie pozwolenia na prowadzenie badań archeologicznych
dołącza się ponadto:
1) mapę w skali 1:10.000 lub mniejszej umożliwiającej lokalizację nieruchomego
zabytku archeologicznego z zaznaczonym terenem planowanych badań;
2) plan w skali 1:100 terenu badań w nawiązaniu do punktów państwowej osnowy
poziomej III klasy i punktów państwowej osnowy pionowej IV klasy z naniesionymi
miejscami dotychczasowych i planowanych badań;
3) dokument potwierdzający gotowość muzeum lub innej jednostki organizacyjnej
do przyjęcia zabytków archeologicznych odkrytych w trakcie prowadzenia badań
archeologicznych;
4) oświadczenie osoby prowadzącej badania archeologiczne o posiadaniu środków
finansowych na przeprowadzenie badań archeologicznych w zakresie określonym
w programie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3;
5) oświadczenie osoby prowadzącej badania archeologiczne, że wywiązała
się z nałożonych obowiązków przy prowadzeniu poprzednich badań archeologicznych;
6) opis sposobu uporządkowania terenu po zakończeniu badań.
Jeżeli z wnioskiem o wydanie pozwolenia na prowadzenie badań konserwatorskich
i architektonicznych albo badań archeologicznych lub poszukiwań ukrytych lub porzuconych
zabytków występuje osoba fizyczna albo jednostka organizacyjna zamierzająca prowadzić
te badania lub poszukiwania, dołącza ona do wniosku zgodę właściciela lub posiadacza
nieruchomości na przeprowadzenie tych badań lub poszukiwań, chyba że takiej zgody nie uzyskano.
Wojewódzki konserwator zabytków może uzależnić rozpatrzenie wniosku o udzielenie pozwolenia
od przedłożenia przez wnioskodawcę dodatkowej dokumentacji: historycznej, konserwatorskiej,
Na podstawie przedłożonej przez wnioskodawcę dodatkowej dokumentacji wojewódzki konserwator
zabytków może nakazać wnioskodawcy wprowadzenie odpowiednich zmian w programie
Badania archeologiczne mogą być prowadzone przez osoby, które posiadają tytuł zawodowy
magistra uzyskany po ukończeniu wyższych studiów na kierunku archeologia oraz odbyły po
ukończeniu tych studiów co najmniej 12-miesięczną praktykę zawodową w zakresie tych badań.
Przy ustalaniu czasu trwania praktyki nie uwzględnia się uczestnictwa w badaniach archeologicznych
prowadzonych metodą powierzchniową, nadzorów archeologicznych i rozpoznawania obiektów
archeologicznych przy pomocy odwiertów oraz udziału w opracowywaniu zabytków ruchomych
odkrytych w trakcie badań archeologicznych.
STANDARD DOKUMENTACJI BADAŃ ARCHEOLOGICZNYCH
Dokumentacja z przeprowadzonych badań archeologicznych powinna zawierać:
1) kartę zabytku archeologicznego, na której powinny się znaleźć:
a) miejsce usytuowania zabytku archeologicznego, z podaniem nazwy miejscowości,
gminy, powiatu i województwa, numeru obszaru w wojewódzkiej ewidencji zabytków,
numeru zabytku na tym obszarze, numeru stanowiska w miejscowości oraz współrzędnych geograficznych,
b) opis fizjograficzny,
c) określenie powierzchni przeprowadzonych badań archeologicznych,
d) wykaz faz zasiedlenia z podaniem liczby obiektów oraz zabytków datujących te fazy,
e) nazwisko kierownika badań archeologicznych, termin ich przeprowadzenia;
2) karty odkrytych zabytków (obiektów), w których powinny się znaleźć:
a) miejsce usytuowania zabytku archeologicznego, z podaniem nazwy miejscowości,
gminy, powiatu i województwa, numeru obszaru w wojewódzkiej ewidencji zabytków, numeru
zabytku na tym obszarze, numeru stanowiska w miejscowości oraz współrzędnych geograficznych,
b) numer zabytku i jego lokalizację w systemie podziału przestrzeni badawczej,
c) określenie funkcji zabytku,
d) wstępne datowanie zabytku,
e) przekrój poziomy i pionowy zabytku,
f) wymiary zabytku,
g) opis eksploracji zabytku,
h) relacja stratygraficzna;
3) karty (kartę) nawarstwień kulturowych zabytku archeologicznego, w których powinny się znaleźć:
a) miejsce usytuowania zabytku archeologicznego, z podaniem nazwy miejscowości,
gminy, powiatu i województwa, numeru obszaru w wojewódzkiej ewidencji zabytków, numeru
zabytku na tym obszarze, numeru stanowiska w miejscowości oraz współrzędnych geograficznych,
b) numer warstwy i jej lokalizacja w systemie podziału przestrzeni badawczej,
c) określenie funkcji warstwy,
d) wstępne datowanie warstwy,
e) zasięg i głębokości warstwy,
f) opis eksploracji warstwy,
g) relacja stratygraficzna;
4) rejestr odkrytych zabytków;
5) rejestr warstw;
6) inwentarz:
a) zabytków wydzielonych,
b) zabytków masowych,
c) próbek,
d) dokumentacji rysunkowej,
e) dokumentacji fotograficznej;
7) dokumentację rysunkową;
8) dokumentację fotograficzną;
9) sprawozdanie z badań;
10) opracowanie wyników badań;
11) mapę lokalizacji zabytku archeologicznego w skali 1:10.000 z zaznaczonym jego
hipotetycznym zasięgiem;
12) graficzne przedstawienie rozplanowania odkrytych zabytków i warstw kulturowych
z zaznaczoną siatką i oznaczeniem ich chronologii;
13) plan warstwicowy zabytku archeologicznego z naniesioną siatką arową nawiązaną
do państwowej sieci osnowy geodezyjnej i planem wykopów;
14) w przypadku zabytku badanego wcześniej odnoszącą się do niego bibliografię
oraz zestawienie informacji o miejscu przechowywania dokumentacji przeprowadzonych badań.
Z poważaniem
M. Przybyszewska-Koźbiel
Kierownik Wydziału IZAR WUOZ Olsztyn
Oczywiście do tego mejla były dołączone załączniki, zawierające wnioski, oraz szablony ze sprawozdań terenowych.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stefan napisał(a):
Prezes papier to papier
Racja i pozwoleniem i gazetą tyłek podetrzesz.
Cytuj:
prawda jest taka ze wszyscy lesnicy i straz lesna ich znaja i i tak jak ich widza to nie reaguja, nawet jak by nie dostali papierka na kolejny rok to nic by im nie zrobili
Wciąż nie mają zezwolenia na kopanie :) Równie dobrze, można pójść do leśniczego z flaszką i efekt będzie ten sam, bez kwitów. Jak będzie chciał udupić ich to udupi bez względu na papierki :) Cały ten wątek rozbija się o legalne korzyści z takiego zezwolenia, a puki co to nic dodatniego w tym nie widzę.
Cytuj:
Mysle ze warto jak najbardziej "legalizowac" to co sie robi.
Jak najbardziej, ale to pozwolenie od WKZ ma puki co znikomą wartość "legalizacyjną" daje nam prawo do używania nazwy .....zabytków.
A tak nawiasem :
Najlepiej założyć stowarzyszenie miłośników meteorytów. W statucie stowarzyszenia określić cele, czyli poszukiwanie meteorytów zalegających w ziemi, przy pomocy wszelkich urządzeń elektronicznych. W ramach stowarzyszenia występować do poszczególnych nadleśnictw o zgodę na kopanie w lesie w celu pozyskania meteorytów, tudzież innych właścicieli danego terenu. Dodatkowo w statucie stowarzyszenia uwzględnić punkt, który będzie mówił o przypadkowych znaleziskach zabytków w ramach poszukiwań gruntowych meteorytów - czyli krótko mówiąc oddajemy zabytki WKZ jak przypadkiem wykopiemy. Wydaje się dziecinnie proste i skuteczne. Dzięki temu stajemy się prawie legalni gdyż wolno nam ustawowo latać z detektorkiem a w dodatku kopać w ziemi.
I takie pytanie :
Przynosimy przy okazji poszukiwań meteorytów, WKZ wiaderko łusek. Konserwator zabytków nie wszystko bierze, gdyż pewne rzeczy nie są obiektem jego zainteresowań, np. łuski . Co w takim przypadku mamy/możemy zrobić ? Wziąć sobie te łuski za odpowiednim pokwitowaniem od WKZ czy jak ?