Na przykładzie warmińsko-mazurskiego WKZ warto pokazać, jak cudownie w Polsce mnożą się "zabytki o wartości kolekcjonerskiej", tutaj konkretnie pojazdy "zabytkowe" (głównie w celu uniknięcia podatku celnego).
Otóż tu są dwa wyroki w sprawie oddalenia skargi na decyzję dyrektora Izby Celnej w sprawie objęcia samochodów sprowadzanych z USA 10-procentowym cłem:
marki "A", rok prod. 1981
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/CA88FC1D09
Odnosząc się do dołączonego do odwołania zaświadczenia Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków, potwierdzającego, iż przedmiotowy pojazd znajduje się w Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, w uzasadnieniu decyzji organ II instancji wskazał, iż kryteria, które powinny być spełnione, aby uznać określony pojazd za pojazd zabytkowy w myśl przepisów krajowych znacznie odbiegają od kryteriów dotyczących klasyfikacji według kodu CN 9705 00 00 Wspólnej Taryfy Celnej. W celu wpisania pojazdu do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków wystarczy by posiadał 75 % oryginalnych części, był co najmniej 25-letni oraz by model nie był produkowany od 15 lat. W celu zaklasyfikowania do spornego kodu CN pojazd winien spełniać łącznie następujące przesłanki: być oryginalny, bez zasadniczych zmian podwozia, układu kierowniczego lub hamulcowego, silnika, itp., co najmniej 30-letni, występować w ogranicznej liczbie egzemplarzy, nie być wykorzystywany zgodnie z jego właściwym przeznaczeniem, jego kupno winno wiązać się ze specjalną transakcją poza normalnym handlem podobnymi wyrobami, posiadać znaczną wartość, stanowić znaczący krok w rozwoju ludzkości lub pewien okres takiego rozwoju. W konsekwencji powyższego dołączone do odwołania zaświadczenie oraz opinia ostateczna Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, iż samochód ten "przedstawia wartość kolekcjonerską", nie mogą stanowić - zdaniem organu - dowodu przesądzającego o klasyfikacji pojazdu do kodu CN 9705 00 00. Jednocześnie organ zaznaczył, że zawarta w zaświadczeniu klauzula, iż zaświadczenie wydane zostało celem przedłożenia organowi celnemu, na podstawie rozporządzenia Komisji Wspólnot Europejskich z dnia 27.10.2005r. (...), jako niezbędne do zakwalifikowania pojazdu do kodu CN 9705 jako kolekcjonerski o wartości historycznej, nie jest zgodna z obowiązującymi przepisami wspólnotowymi. Rozporządzenie nr 2658/87 nie uzależnia klasyfikacji pojazdów do pozycji 9705 od przedstawienia opinii organów właściwych do spraw ochrony zabytków, lecz od spełnienia wymagań określonych w Notach Wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich (opubl. w Dz.Urz. C 50/1 z 28.02.2006r.).
i CADILLAC, model ELEETWOOD BROUGHAM SEDAN wyprodukowany w USA w 1986r.
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/0953E14887
"(...) kryteria, które powinny być spełnione, aby uznać określony pojazd za pojazd kolekcjonerski zabytkowy według przepisów krajowych znacznie różnią się od kryteriów dotyczących klasyfikacji w/g kodu CN 9705 00 00 są różne od kryteriów określonych w ustawie z 23.07.2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, to opinia ostateczna Warmińsko-Mazurskiego Konserwatora Zabytków w sprawie wartości kolekcjonerskiej przedmiotowego pojazdu (znak IZAR(jd)-400-2/06) z 10.03.2006r., nie może stanowić przesądzającego o jego klasyfikacji do pozycji9705 00 00 Wspólnej Taryfy Celnej (...)."
Ta więc,mimo iż war.-maz okazał się wielkim fanem motoryzacji i bez specjalnych ceregieli nawet kilkunastoletnie samochody uznawał za zabytki, nie miało to znaczenie z punktu widzenia przepisów UE. Aż się prosi, aby niektóre definicje Wspólnej Taryfy Celnej wprowadzić do naszej ustawy o zabytkach, aby ta zabytkowość była bardziej uchwytna, a nie zależała tylko od widzimisię konserwatorów.
Artur