Teraz jest niedziela, 24 sierpnia 2025, 13:44

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 516 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 31, 32, 33, 34, 35  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: wtorek, 10 września 2024, 20:06 
Offline
Młodszy Chorąży Sztabowy
Młodszy Chorąży Sztabowy

Dołączył(a): piątek, 23 listopada 2007, 21:45
Posty: 170
I to są bardzo dobre wieści :1


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: piątek, 15 listopada 2024, 10:12 
Online
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3387
Lokalizacja: Alta Ecclesia
Feuerhand 276 Feuerhand 275

Model ze skośnymi górnymi otworami wentylacyjnymi wyznacza początek serii.
Palnik w starszych modelach nadal składa się z dwóch części.
Oryginalne szkło nie ma napisu „Baby”; oznaczenie tej serii zostało wprowadzone dopiero później.
Z jakiegoś powodu FH 276 jest dużo rzadziej spotykane od mniejszego FH 275.

Dane techniczne FH 275
Palnik płaski 5'' (szerokość 12 mm
Kolor: oryginalny, cynowany
Czas palenia ok. 20 godzin.
Szkło: Feuerhand JENAer Glas, wzór 55998 Regd.

Rok budowy: Model około 1932-1939

C.D.N...


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: czwartek, 16 stycznia 2025, 12:39 
Online
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3387
Lokalizacja: Alta Ecclesia
OLKUSCH (JDEAL)

Do kolekcji trafiła ciekawa wersja lampy JDEAL wyprodukona po przejęciu fabryki w Olkuszu przez niemiecką administrację. Na lampie jest zniemczona nazwa miasta OLKUSZ - OLKUSCH. Lampy naftowe tak oznaczone produkowano krótko prawdopodobnie do 1941 później przestawiono produkcję w fabryce wyłącznie na potrzeby wojskowe . We wczesnych lampach JDEAL otwory wentylacyjne są podłużne a uchwyt do przenoszenia zamontowany bezpośrednio do ramion. Na ostatnim zdjęciu pozostałe warianty wcześniej omawiane na forum.
C.D.N...


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: środa, 12 lutego 2025, 00:44 
Offline
Generał Brygady
Generał Brygady

Dołączył(a): poniedziałek, 16 lipca 2007, 16:30
Posty: 769
Świetna! Pozdro.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: poniedziałek, 24 lutego 2025, 10:25 
Online
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3387
Lokalizacja: Alta Ecclesia
FH 175 ÖlAb (SUPERFLAM).

SUPERFLAM oznacza lampę na rynek francuski.
Pokazany tu FH 175 ma jeszcze stare oznaczenie na zbiorniku ale nadal jest cynowany. Lampa wyposażona jest w palnik olejowy opatentowany w 1937 roku (DRP 688213). Oprócz metalowej końcówki, pomiędzy palnikiem a gniazdem palnika znajduje się także gumowa uszczelka, a korek wlewu jest również wyposażony w gumową uszczelkę zamiast zwykle stosowanej twardej tekturowej uszczelki. Z zewnątrz palnik olejowy można rozpoznać po charakterystycznym kółku kluczykowym knota (DSR).
Ostatnie zdjęcie lampa przed renowacją.
FH nr 175 (zbudowany w latach 1937-1939

C.D.N...


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Blackout. Lampy naftowe
PostNapisane: poniedziałek, 24 marca 2025, 12:22 
Online
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3387
Lokalizacja: Alta Ecclesia
FEUERHAND 235 US

W kolekcji znalazła się kolejna rzadka osłona do lamp Feuerhand używanych w samochodach. Wcześniej na forum pokazywałem mniejszą wersję 176 US.
Z ulotki Feuerhand w wolnym tłumaczeniu:
Przepisy ruchu drogowego obowiązujące w tamtym czasie (1938) wymagały, aby wszystkie ciężarówki i przyczepy były wyposażone w niezależny zespół świateł tylnych, który będzie się nadal palił, nawet jeśli układ elektryczny pojazdu ulegnie awarii.

Ta lampa miała być zamontowana po lewej stronie ciężarówki i/lub przyczepy. Nie była wyposażona w kłódkę, którą można było zamówić lub dostarczyć osobno, co umożliwiałoby użytkownikowi zablokowanie obudowy, aby zapobiec kradzieży latarni i/lub uniemożliwić komuś majstrowanie przy regulatorze knota (ich wersja podnośnika knota zabezpieczonego przed manipulacją). Instrukcja zawiera informacje, jak zainstalować lampę, jak prawidłowo ją napełnić, jakiego paliwa użyć, jak zapalić lampę i jak ją prawidłowo wyregulować po rozgrzaniu, jak dokręcić nasadkę, jak zainstalować palnik, jak zachować ostrożność, aby płomień nie dymił i nie zakopcił lampy itp. Specyfikacje obejmują czas palenia przy pełnym zbiorniku (24 godziny), koszt eksploatacji (fenig) na godzinę), wymiary wysokości i szerokości w jednostkach metrycznych oraz wagę, solidną stalową konstrukcję, cel osłony, aby odchylić błoto, rozprysk wody, kamienie itp. od obudowy latarni. Również ostrzeżenie, że obudowa nagrzewa się, gdy lampa jest zapalona i należy pozwolić jej ostygnąć przed serwisowaniem latarni. Serwisowanie latarni obejmuje również szczegółowe czyszczenie urządzenia, wycieranie rozlanej nafty (ropy naftowej) i inne normalne czynności konserwacyjne. „Unabhaegiges Schlusslicht” oznacza niezależnie palące się światło tylne. Reklama na zdjęciu głosi: „Zasady są jasne”, „Pomagamy ci, Feuerhand”.
Ostatnie zdjęcie lampa przed renowacją. Priorytetem było usunięcie rdzy pozostało niewiele oryginalnej farby. Być może kiedyś ją pomaluję.
Rok produkcji 1938 -1943.(?)
C.D.N...


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: poniedziałek, 24 marca 2025, 19:45 
Offline
Młodszy Chorąży Sztabowy
Młodszy Chorąży Sztabowy

Dołączył(a): piątek, 23 listopada 2007, 21:45
Posty: 170
Widziałem już sporo ciekawostek ale takie cudo to pierwszy raz w życiu.
Fajnie,że odzyskałeś swoje konto i znów dzielisz się z nami swoją pasją :1


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: poniedziałek, 24 marca 2025, 21:12 
Offline
Generał Broni
Generał Broni

Dołączył(a): środa, 28 kwietnia 2010, 22:30
Posty: 1466
:1 :1 :1


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: czwartek, 10 kwietnia 2025, 13:17 
Online
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3387
Lokalizacja: Alta Ecclesia
FH SK 28

Kolejny patent firmy Feuerhand na zabezpieczenie latarni tym razem z lat 70 tych.
Ta zamykana klatka ochronna jest przeznaczona do latarni o rozmiarze 276. Charakterystyczny kolor potwierdza że ​​służyła do ochrony przed kradzieżą latarni budowlanych.
Latarnia 276 70 Stk jest dodatkowo oznaczona nazwą firmy budowlanej. W tym przypadku jest to GEKL.B.A.W.MATTHIES BUCHH. Można było takie oznaczenia zamówić w Feuerhand za dodatkową opłatą.
Tego typu klatki ochronne wprowadzono w 1964 roku. W 1987 roku, pod koniec ery latarni budowlanych, klatka ochronna kosztowała 9,87 DM + VAT.

C.D.N


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: sobota, 26 lipca 2025, 10:49 
Online
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3387
Lokalizacja: Alta Ecclesia
BAT 2850 MADE IN THURINGIA

Kolejny w kolekcji dodatkowo oznaczony BAT 2850 .
Od lat 20. XX wieku Stübgen oferował niestandardowe tłoczenia na swoich latarniach. Polegało to na zastąpieniu żelaznej opaski na zbiorniku tłoczonym paskiem zamówionym przez klienta . Dodatkowy koszt wynosił 30–50%, dlatego te tłoczenia były rzadko zamawiane. Zazwyczaj znajdują się one na latarniach należących do firm budowlanych lub instytucji miejskich.
Modele z Turyngii były prawdopodobnie produkowane opcjonalnie przez Stubgen. Rok produkcji prezentowanej dziś lampy to 1927-1937.

Producent: Fr. Stügben & Co., Erfurt, Turyngia.
Palnik 7'''
Czas palenia: ok. 24 godzin
Korek wlewu: wersja duża
Osłona komina: 2850.

C.D.N...


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: poniedziałek, 28 lipca 2025, 23:31 
Online
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3387
Lokalizacja: Alta Ecclesia
DITMAR 805
Prezentowana dziś lampa była najwyraźniej inspirowana modelem Feuerhand 175. Produkowana była od lat 5O tych na rynek cywilny i dla wojska prawdopodobnie aż do lat 70 tych. Jeszcze w latach 80 tych austryjackie siły zbrojne uzywały ich jako awaryjne źródło światła.
C.D.N..


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: wtorek, 29 lipca 2025, 11:47 
Offline
Młodszy Chorąży Sztabowy
Młodszy Chorąży Sztabowy

Dołączył(a): piątek, 23 listopada 2007, 21:45
Posty: 170
Widzę wakacyjne zdobycze :)
Bardzo mi się podobają te duże,tłoczone litery na lampie powyżej.Czy one są nakładane czy od razu wytłoczone na korpusie?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: wtorek, 29 lipca 2025, 19:57 
Online
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3387
Lokalizacja: Alta Ecclesia
Te oznaczenia były wytłaczane. Były to raczej krótkie serie po kilkadziesiąt a maksymalnie kilkaset sztuk. Firma zamawiająca specjalne oznaczenie musiała dopłacić do standardowej stawki . Spotyka się również tabliczki z oznaczeniem firm lub instytucji przylutowane do lamp . Były to zabezpieczenia przed kradzieżą stosowane przez użytkowników lamp naftowych.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: środa, 20 sierpnia 2025, 08:12 
Offline
Generał Broni
Generał Broni

Dołączył(a): środa, 22 lutego 2006, 21:56
Posty: 3283
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Ślimaku, poopowiadaj proszę trochę o jupiterach. Od Ciebie dostałem wygranego w konkursie Jupitera 0. Mówiłeś chyba, że oznaczenia cyfrowe to okresy produkcji, ten jest chyba międzywojenny. Niedawno mi wpadł Jupiter 1, szukając w necie informacji natknąłem się na info, że cyfry oznaczały wielkość modelu, że Jupitery to masówka powojenna, ale za chwilę sprzeczna informacja, bo reklamy z czasów II RP, mówiące o lampach wiatroodpornych Jupiter. Możesz to jakoś pojaśnić? Z góry dzięki :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Blackout. Lampy naftowe.
PostNapisane: środa, 20 sierpnia 2025, 13:05 
Online
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lutego 2011, 15:43
Posty: 3387
Lokalizacja: Alta Ecclesia
Oznaczenia cyfrowe to lampy Meva. Mevy mają te cyfry wybite na spodzie zbiornika. Co do lamp JUPITER były produkowane tuż przed wybuchem wojny i to wszystkie typy JUPITER O ,1 i 2 . W kolekcji mam tylko przedwojenny JUPITER O. JUPITER 2 ma znajomy kolekcjoner a JUPITER 1 widziałem tylko na przedwojennej ulotce reklamowej fabryki w Rybniku. Przedwojenne Jupitery są bardzo rzadkie bo nie zdarzyły wejść na rynek w dużej ilości ze względu na wybuch wojny.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 516 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 31, 32, 33, 34, 35  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: slimak i 46 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL