Fajnie i klarownie. Jednak trzeba wziąć pod uwagę pewną sprawę. WAŻNA informacja dla osób chcących układać własne programy dźwięków. Wraz ze wzrostem częstotliwości maleje zdolność słuchu ludzkiego do odróżnienia dźwięków. Mniej więcej wraz z dwukrotnym wzrostem częstotliwości ta zdolność dwukrotnie maleje. Jak widać w programach, które ułożyłem (będą to przykładowo dźwięki C i D), czym niższa częstotliwość, tym mniejsza potrzebna jest różnica częstotliwości, by rozróżnić dźwięki. 147-131=16Hz, 294-262=32Hz, 587-523=64Hz. Dla słuchu człowieka różnica między wysokością dźwięków w tych parach jest taka sama, choć faktycznie różnica częstotliwości między nimi jest radykalnie inna. Przy dwukrotnym wzroście częstotliwości konieczny jest dwukrotny wzrost różnicy częstotliwości między dźwiękami, by słuch ludzki mógł je rozróżnić. Jak wyjaśnić to zjawisko? Czy chcemy, czy nie, tak działa zmysł słuchu człowieka. To znany fakt. Duże różnice w odległości w Hercach - 16, 32, 64, dla słuchu człowieka brzmią jak DOKŁADNIE TAKIE SAME różnice odstępu między tymi parami dźwięków, ze względu na różnicę ilości tych Herców - drgnięć na sekundę. Wynika to z tego, że dźwięk jest falą o pewnej DŁUGOŚCI drgań przemieszczającą się w PRZESTRZENI w czasie. Jakby to pokazać praktycznie?: czy łatwiej odróżnić kij długości 99cm, od takiego 100cm, czy może łatwiej taki 5cm od 4cm? A różnią się tą samą wartością - 1cm, lub raczej tak: Czy łatwiej odróżnić kupkę 100 kasztanów od 99, czy może 4 od 5? Różnica ta sama - 1. To oczywiście tylko porównanie, jednak podobnie będzie z odróżnieniem dźwięku o wysokości 100Hz od dźwięku 99Hz, oraz dźwięku o wysokości 4Hz od 5Hz (teoretycznie - człowiek słyszy od ok. 20Hz w górę) . To kwestia granicy zdolności percepcji, do swobodnego odróżnienia czegokolwiek (masy, ilości, długości, częstotliwości) potrzeba człowiekowi około 10% różnicy. 10 % z 10 to 1, a 10% z 1000 to 100. Czym większą mamy liczbę, ilość (również Herców), tym większej ilości różnicy w danych jednostkach (ok 10%) potrzebujemy do swobodnego odróżnienia. Więc tak, różnicę między 50 a 53 Hz jesteśmy w stanie usłyszeć, natomiast między 950 a 953 już raczej nie :8) . Idziemy dalej, jeśli normalny człowiek nauczy się jak brzmi dźwięk 50Hz i jak brzmi 60Hz, gdy usłyszy któryś z tych dźwięków bez porównania z drugim, jest w stanie raczej z łatwością powiedzieć, który z tych dwóch dźwięków usłyszał. W przypadku 950 i 960 Hz nie ma absolutnie szans na pewną, poprawną, powtarzalną identyfikację, będzie zgadywanie. Ważny wniosek praktyczny dla osób chcących układać swoje programy dźwiękowe - przy dwukrotnie wyższej częstotliwości należy dwukrotnie zwiększać odstępy - różnicę częstotliwości między dźwiękami, by była ona tak samo dobrze słyszalna.
Jeśli ktoś nie wierzy niech sprawdzi jakie są różnice częstotliwości w Hercach między kolejnymi klawiszami w pianinie, można to sprawdzić w Wikipedii. Dla naszego słuchu różnice tonów tych klawiszy wydają się podobne, jednak różnica herców między nimi wzrasta w sposób, który opisałem, wraz z wzrostem wysokości dźwięku (częstotliwości).
Podam poniżej ciąg liczb (od 60, do 987 - dla Altera). To są właśnie takie półtony, dokładnie jak dźwięki kolejnych klawiszy w pianinie, czy keyboardzie. Warto układać własne programy w oparciu na nich. Trzeba mieć świadomość, że odstępy między nimi wynoszą różną ilość Herców (zgodnie z regułą, jaką opisałem powyżej), to dla naszego słuchu te różnice są takie same.
60, 62, 66, 70, 74, 78, 82, 87, 92, 98, 104, 110, 117, 123, 131, 139, 147, 156, 165, 175, 185, 196, 208, 220, 233, 247, 262, 277, 294, 311, 330, 349, 370, 392, 415, 440, 466, 494, 523, 554, 587, 622, 659, 698, 740, 784, 831, 880, 932, 987.
Pozdrawiam.
|