Ale kto rozpowszechnia takie wierutne bzdury? można ręce załamać, pociąć się i popłakać. Skąd ci wszyscy ludzie to biorą..... nikt nie czyta karty gwarancyjnej?
Był kiedyś taki fajny film z Fronczewskim pod tytułem "Tato, a Marcin powiedział, że jego tata powiedział....."
Gwarancja jest taka sama dla osoby prywatnej jak i firmy, nie ma o różnicy ani słowa na karcie gwarancyjnej XP Deus wystawianej przez nas jako importera.
Co do 5 letniej gwarancji... to gwarancja producenta tak działa dla kupującego !!!! Ale w praktyce chodzi o osobę wpisana w kartę gwarancyjną i tyle. To wynika z tego że jest to umowa. Podobnie jest np z ramami rowerowymi z wieczystą gwarancją.... ale tylko dla pierwszego właściciela i tam jest gorzej bo jest ona rejestrowana w momencie zakupu imiennie.
Gwarancja jest formą umowy zawartej pomiędzy KUPUJĄCYM a GWARANTEM (stad ten problem z gwarancją na detektor używany.... ale wszystko zależy od importera, z naszej strony jeśli papiery były OK to nigdy nie robimy problemu..) a RĘKOJMIA 2 letnia ustawowa jest przypisana do produktu i nie ma znaczenia który użytkownik z niej skorzysta.
Trzeba kupując dopilnować alby sprzedawca podbił pieczątkę i wpisał datę oraz dołączył dowód zakupu a dane kupującego wypełnić dopiero przy ewentualnej wysyłce.... jak będzie to kolejny właściciel to bez znaczenia, on wypełni. W temacie przeglądów..... wielka bzdura. NIE SĄ WYMAGANE ŻADNE przeglądy a tym bardziej płatne aby zachować gwarancje.
Co do Firm i Osób prywatnych i GWARANCJI (nie rękojmi). Ustawowo nie jest to określone tylko dozwolone, a od producenta czy dystrybutora zależy czy będzie robił różnicę czy nie. Przy zakupie na firmę, warto zrobić kopie FV i dopiąć ją do gwarancji, potem czasem ciężko ją od księgowej wydobyć. Ponadto Gwarancja jest zupełnie czymś innym niż RĘKOJMIA.... a to rękojmia pare lat temu była 1 roczna dla firm... teraz jest wedle przepisów taka sama.
Gwarancja nie jest regulowana prawnie i może być nawet 30 dniowa jeśli tak jest na karcie gwarancyjnej.
Trzeba też pamiętać, że za GWARANCJĘ odpowiada GWARANT (osoba/firma wystawiająca gwarancję, zazwyczaj importer) a za RĘKOJMIĘ odpowiada sprzedający czyli zazwyczaj sklep. Są to uprawnienia przysługujące kupującemu od siebie całkowicie niezależne.
Oczywiście piszę o gwarancjach przez nas wystawianych (i jest tam zapis o 5 latach dla kupującego co wynika z tego że jest to forma umowy). Jest też tam miejsce na pieczątki z przeglądów co rocznych ale NIGDZIE NIE MA ANI SŁOWA o tym aby były one obowiązkowe lub warunkowały w jakikolwiek sposób okres gwarancji czy rękojmi. Przeglądy są całkowicie można by powiedzieć dobrowolne i bardziej mają zachęcić do dbania o sprzęt.
|