@
marcelxbox,
RobertsW:
to są pytania do producenta lub sprzedawcy.
Ogólnie, są dwie możliwości:
I. GwarancjaW świetle polskiego prawa gwarancja jest ważna jedynie wtedy, kiedy zapisy jej warunków są podane do wiadomości posiadacza sprzętu. Ogólnie powinna to być tzw. "karta gwarancyjna", ale mogą to też być
odpowiednie zapisy w innych dokumentach. Gwarancji typowo udziela producent sprzętu lub ktoś w jego imieniu, np. lokalny dystrybutor. I chyba najważniejsze - przy zgłaszaniu usterki na podstawie gwarancji obowiązują zasadniczo tylko i wyłącznie zapisy w dokumencie gwarancyjnym. Jeśli czegoś tam nie napisano lub nieokreślono - pozostaje tylko dobra wola gwaranta. Długość gwarancji też musi być podana przez gwaranta.
W przypadku gwarancji ważne jest też, czy zakupiony towar kupiło się jako konsument czy jako przedsiębiorstwo, firma (ogólnie, do celów komercyjnych). Przy zakupie jako DG wchodzą jeszcze zapisy z k.c.
Nie wiem, czy macie jakieś dokumenty z zapisami warunków gwarancji, ale w angielskiej instrukcji jest podpunkt pt. "Warranty", w którym jest m.in. powiedziane:
DEUS - Manual napisał(a):
This guarantee for parts and labour does not cover:
● Breaks caused by falls or impacts
● Accidental damage
● Damage caused by abnormal use
(...)
a terminy "
Accidental damage" lub "
Damage caused by abnormal use" to interpretować można wielorako w kontekście uszkodzeń mechanicznych.
II. Niezgodność towaru z umową.Jest to generalnie odpowiedzialność sprzedawcy za sprzedany towar. Z uprawnienia tego można skorzystać, jeśli kupiło się towar jako
konsument od firmy, przedsiębiorstwa, sklepu, etc (ale nie od osoby prywatnej!) działającej w Polsce, w siedzibie firmy lub poza nią. Podstawą do reklamacji jest dowód zakupu - paragon, faktura.
(W przypadku zakupu jako DG ustawa nie działa, a w jej miejsce pojawia się odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu
rękojmi.)
Okres reklamowania wynosi 24 miesiące od daty zakupu, z tym, że jest on dzielony na dwa podokresy - do sześciu miesięcy od daty zakupu oraz powyżej tego okresu.
Więcej na stronach
UOKiK-u lub forach prawnych (np. forumprawne.org). W razie wątpliwości czy problemów z reklamacją warto też zwrócić się po
bezpłatną i fachową poradę do najbliższego
Rzecznika Konsumentów. Bywają bardzo skuteczni w pomocy, a nawet w załatwianiu samych spraw.
_________________________
To, czy reklamować na podstawie gwarancji czy niezgodności towaru z umową (konsument) lub gwarancji czy rękojmi (DG) pozostaje w dyspozycji właściciela sprzętu. Warto korzystać z uprawnienia, które w danym przypadku jest korzystniejsze dla posiadacza towaru.
Ale, zasadniczo, tej samej usterki nie można reklamować dwukrotnie na bazie tych dwu różnych odpowiedzialności. Trzeba się zdecydować - albo, albo.
W sumie, w przypadku tych klapek, to wydaje się, że tu raczej dobra wola sprzedawcy, producenta jest najbardziej wskazana...