W przypadku gwarancji wszystkie warunki na jakich świadczona jest świadczona zależą zasadniczo od dwu czynników:
- zapisów w karcie gwarancyjnej lub innym dokumencie, w którym gwarant określa warunki gwarancji;
- zapisów prawa lokalnego regulującego prawa gwarancyjne (o ile takowe są) właściwych dla miejsca działalności gwaranta.
Należy więc bacznie zwracać uwagę na to, kto jest faktycznym
gwarantem - producent czy inny podmiot, np. dystrybutor.
I trzeba rozróżniać dwa uprawnienia reklamacyjne, które każdy z nas konsumentów może posiadać z racji kupowania w przedsiębiorstwie / sklepie / firmie - generalnie od podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą:
- niezgodność towaru z umową - tu zawsze odpowiada sprzedawca, zaś jego obowiązki określa Ustawa (więcej na stronach UOKiK-u)
- gwarancji - tu gwarantem zwykle jest producent, czasami w jego imieniu występuje dystrybutor / sprzedawca.
Więc - jeśli reklamujemy na podstawie gwarancji, to to, czy na wymienioną część mamy osobną gwarancję, czy przedłużoną gwarancję na cały sprzęt, decydują zapisy w dokumencie gwarancyjnym lub "dobra wola" gwaranta.
Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U Nr 141, poz. 1176, ze zm.) - odnośnie gwarancji - Art.13.
UOKiKBezpłatna pomoc konsumencka - zawsze warto zaczynać od zasięgnięcia informacji w konkretnym przypadku u źródeł.