Teraz jest wtorek, 5 sierpnia 2025, 21:35

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Regulamin działu


Kliknij, aby przejrzeć regulamin



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Muzeum II WŚ: najpierw czołgi, potem strop...
PostNapisane: środa, 24 grudnia 2014, 17:57 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): czwartek, 16 lutego 2006, 06:10
Posty: 2784
Lokalizacja: Rheinland-Pfalz
Muzealnictwo "po naszemu";

1. Najpierw budujemy podziemny grobowiec-basen za 385 milionów PLN (finalnie pewnie wyjdzie dwa razy tyle).
2. Następnie grzebiemy w nim na stałe z trudem pozyskany i doprowadzony do stanu jezdnego czołg...
na stałe. .


Cytuj:
Historyczne, olbrzymie eksponaty - dwa czołgi, torpeda i wagon - muszą w połowie stycznia znaleźć się 14 metrów pod ziemią budowanego Muzeum II Wojny Światowej, zanim zostanie zamknięty jego strop.

Dokładnie 15 stycznia na terenie budowy MIIWŚ rozpocznie się nietypowe i spore przedsięwzięcie. Po tym, jak zostanie zakończone wylewanie fundamentu, na głębokość 14 m pod ziemię trafią pierwsze i największe eksponaty.

- To będzie spora operacja z użyciem specjalistycznego sprzętu, którą de facto rozpoczynamy montaż wystawy głównej, ze względu na prace budowlane i specyfikę naszej wystawy. Jest ona zaplanowana na najniższym poziomie naszego muzeum, a to nic innego jak podziemie - 14 m pod powierzchnią gruntu. Trzeba zrobić to już teraz, dlatego że w ciągu roku ten cały potężny wykop zostanie zamknięty stropem. Eksponaty zostaną zabezpieczone i doczekają momentu, kiedy rozpocznie się montaż pozostałych części wystawy głównej - wyjaśnia Janusz Marszalec, zastępca dyrektora MIIWŚ.

Co właściwie trafi pod ziemię w muzeum?

Dwa czołgi: jeden to amerykański Sherman, drugi radziecki T-34/85, niemiecka torpeda typu G7 A (nieco ponad 7 m długości) i wagon, który będzie symbolizował wywózki Polaków i Żydów dokonywane przez Niemców, ale też innych narodów, prowadzone przez Sowietów. Historia wagonu jest skomplikowana, wyprodukowany w Polsce, służył od 1939 r. Niemcom, a co najmniej od 1945 Sowietom. Co ciekawe Sherman po opuszczeniu na płytę fundamentową będzie mógł się samodzielnie przemieszczać do docelowego miejsca ekspozycji, gdyż ma zamontowany tymczasowo silnik, który potem zostanie zdemontowany.

- Czołg Sherman należał do Polskich Sił Zbrojnych na zachodzie do Dywizji Pancernej gen. S. Maczka, jest symbolicznym obiektem, który pokazuje wkład Polski w wojnie w Europie Zachodniej. T-34 będzie symbolem sowieckiej dominacji nad Europą Środkowowschodnią i będzie w barwach sowieckich. Pokazujemy w ten sposób jak Sowieci pilnowali porządku w swoim imperium - wyjaśnia Marszalalec.

Wszystkie obiekty są oryginalne. Czołg Sherman trafił z królewskich sił wojskowych z Belgii, gdzie służył przez wiele lat jako cel i był mocno pokiereszowany. Został przywieziony do Polski w częściach, gdzie został złożony i wyremontowany. Jest to dar Królewskiego Muzeum Sił Zbrojnych w Brukseli.

T-34 trafił do Gdańska na zasadzie wymiany z warszawskim Muzeum Wojska Polskiego. Niemiecka torpeda, która będzie symbolizowała wojnę na morzach, została natomiast wypożyczona z Muzeum Marynarki Wojennej z Gdyni. Wagon został odnaleziony na niemieckich wystawach kolejowych.

Pod koniec września plac budowy muzeum przy ul. Wałowej i Stara Stocznia zobacz na mapie Gdańska przejął generalny wykonawca, czyli konsorcjum firm Warbud S.A., Hochtief Polska S.A. i Hochtief Solution AG. Trwają tam obecnie prace związane z wylaniem płyty fundamentowej. W kwietniu powstanie strop. Muzeum ma być gotowe na 1 września 2016 roku.

Najniższa kondygnacja budynku znajdzie się aż 14 metrów pod ziemią, gdzie będzie wystawa stała. Część naziemna muzeum będzie miała kształt pochylonego graniastosłupa o podstawie trójkąta i wysokości ok. 40 m w najwyższym punkcie. W tej części, na sześciu poziomach, zaplanowano m.in. zaplecze administracyjne, bibliotekę, sale wykładowe i kawiarnię.

Muzeum II Wojny Światowej budowane jest z funduszy państwowych. Polski rząd w ramach wieloletniego programu zarezerwował na projekt 358 mln zł. Kolejne 27 mln zł dołoży do inwestycji Ministerstwo Kultury.


http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Muz ... 86355.html

https://www.facebook.com/ratujmysherman ... e_accepted

PS; Wprawdzie silnik w owym Shermanie nie jest oryginalny (silnik pochodzi bodajże z Jelcza?) acz teraz szansy wymiany na prawdziwy, gdyby udało się takowy pozyskać, już raczej nigdy nie będzie...


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Muzeum II WŚ: najpierw czołgi, potem strop...
PostNapisane: środa, 24 grudnia 2014, 20:08 
Offline
Młodszy Chorąży Sztabowy
Młodszy Chorąży Sztabowy

Dołączył(a): wtorek, 5 czerwca 2012, 16:49
Posty: 169
Fajnie się ludzie bawią za nie swoje pieniądze .
To chora akcja jest.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Muzeum II WŚ: najpierw czołgi, potem strop...
PostNapisane: środa, 24 grudnia 2014, 21:30 
Offline
Moderator
Moderator

Dołączył(a): środa, 24 września 2003, 04:36
Posty: 3129
Lokalizacja: Górny Śląsk
Przynajmniej nie ukradną...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Muzeum II WŚ: najpierw czołgi, potem strop...
PostNapisane: środa, 24 grudnia 2014, 22:41 
Offline
Młodszy Chorąży Sztabowy
Młodszy Chorąży Sztabowy

Dołączył(a): czwartek, 3 września 2009, 20:19
Posty: 160
Jak na czołga używanego przez Polaków to nie widac żadnego orzełka a raczej taki był na pewno tylko nalepka PL jak dużym fiacie za szyba i amerykańska gwiazda :(


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Muzeum II WŚ: najpierw czołgi, potem strop...
PostNapisane: środa, 24 grudnia 2014, 22:56 
Offline
Generał Brygady
Generał Brygady

Dołączył(a): wtorek, 15 października 2013, 22:25
Posty: 661
Całość w podziemiu ;) a jako płyta nagrobkowa będzie pewnie stała wielka tablica" Zbudowano ze środków unijnych" Cała Polska jest nimi usiana.... niech jeszcze poproszą Unie to może dołoży na WINDĘ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Muzeum II WŚ: najpierw czołgi, potem strop...
PostNapisane: czwartek, 25 grudnia 2014, 00:13 
Offline
Generał Broni
Generał Broni

Dołączył(a): poniedziałek, 24 września 2012, 22:42
Posty: 3930
Lokalizacja: Górny Śląsk

Ostrzeżenia: 1
...nie ma się czego czepiać, wszystko w normie, jak to w naszym ukochanym kraju. :h
...Hochtief AG, firma z tradycjami, wybudowali bunkier Führera, a nam wybudują Muzeum II Wojny Światowej. :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Muzeum II WŚ: najpierw czołgi, potem strop...
PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2015, 02:06 
Offline
Młodszy Chorąży Sztabowy
Młodszy Chorąży Sztabowy

Dołączył(a): poniedziałek, 9 lutego 2004, 18:44
Posty: 166
Takiej głupoty i takiego draństwa wobec ludzi, którzy tego Shermana odrestaurowali to jeszcze Polska nie widziała. Co za kretyni. Coraz większa liczba muzeów stawia na związek ze środowiskiem rekonstruktorskim i na uruchamianie swoich pojazdów, a ci debile jeżdżącego Shermana zabetonują na wieki w sarkofagu. Ciekawe, czy darczyńcy wiedzą o tym skandalu?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Muzeum II WŚ: najpierw czołgi, potem strop...
PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2015, 14:08 
Offline
Specjalista
Specjalista

Dołączył(a): czwartek, 16 lutego 2006, 06:10
Posty: 2784
Lokalizacja: Rheinland-Pfalz
Cattaraugus napisał(a):
ci debile jeżdżącego Shermana zabetonują na wieki w sarkofagu.


Jak pisałem, "jeżdżący" to trochę stwierdzenie na wyrost, gdyż wstawiony był tam tylko czasowo silnik z... Jelcza.
Brak też innych podzespołów, oraz skrzyni biegów...
Sednem tematu jest tutaj budowanie takich architektonicznych dziwactw, bez możliwości "dojścia" do eksponatu -
co automatycznie uniemożliwia w przyszłości ewent. dalszy remont pojazdu. Trendy się zmieniają, kto wie czy za X lat
komuś by się nie odmieniło i pojazd nie trafił by ponownie do remontu? Największym skandalem tutaj jest fakt, iż tak
trudno było w projekcie za 385 milionów PLN zaplanować jakąś rampę do głównej hali wystawowej? :roll:
Odnoszę wrażenie iż w tym "muzeum" sam budynek będzie największą ciekawostką, nie eksponaty...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Muzeum II WŚ: najpierw czołgi, potem strop...
PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2015, 14:19 
Offline
Młodszy Chorąży Sztabowy
Młodszy Chorąży Sztabowy

Dołączył(a): poniedziałek, 9 lutego 2004, 18:44
Posty: 166
meczet napisał(a):
Jak na czołga używanego przez Polaków to nie widac żadnego orzełka a raczej taki był na pewno tylko nalepka PL jak dużym fiacie za szyba i amerykańska gwiazda :(

Ale że co z tą gwiazdą? Kogoś to uwiera? ;)

W tym przypadku biała gwiazda nie jest „amerykańska”, lecz ogólnoaliancka, jako system szybkiej identyfikacji obu Grup Armii (12. i 21.) walczących w Europie Zachodniej.

Maczkowcy przejechali cały szlak bojowy pod symbolem białej gwiazdy, bynajmniej nie amerykańskiej, na prawie wszystkich wozach bojowych oraz pojazdach pomocniczych i jakoś nikt im nie czyni zarzutu z tego powodu.

„Nalepka PL” też była na wszystkich pojazdach maczkowców.

Za to żadnych „orzełków” na wozach 1. DPanc nie było. To nie „Czterej pancerni i pies”.

:)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Muzeum II WŚ: najpierw czołgi, potem strop...
PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2015, 15:58 
Offline
Generał Brygady
Generał Brygady

Dołączył(a): poniedziałek, 16 lipca 2007, 16:30
Posty: 768
a może to ma być taki schronik dla wąskiej grupki ludzie w razie jakiejś draki? Bo skąd i po co taka głębokość 14m?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Muzeum II WŚ: najpierw czołgi, potem strop...
PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2015, 16:43 
Offline
Starszy Chorąży Sztabowy
Starszy Chorąży Sztabowy

Dołączył(a): piątek, 17 lipca 2009, 20:15
Posty: 218
Bo u nas w kraju jest za duzo pieniedzy...do zajeb...budowac duze ...bedzie wygladalo ze drogie...wiecej sie wyprowadzi...(to samo co ze stadionami,drogami,kosciolami itd) a przeciez takie Shermany tez walaja sie wszedzie...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Muzeum II WŚ: najpierw czołgi, potem strop...
PostNapisane: sobota, 3 stycznia 2015, 02:33 
Offline
Generał Broni
Generał Broni

Dołączył(a): poniedziałek, 24 września 2012, 22:42
Posty: 3930
Lokalizacja: Górny Śląsk

Ostrzeżenia: 1
...moim zdaniem ten Sherman dlatego jest bez silnika bo będzie służył jedynie do stabilizacji podłoża pod budynkiem muzeum o formie pochylonego graniastosłupa. :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Muzeum II WŚ: najpierw czołgi, potem strop...
PostNapisane: czwartek, 20 sierpnia 2015, 13:19 
Offline
Generał Broni
Generał Broni

Dołączył(a): poniedziałek, 24 września 2012, 22:42
Posty: 3930
Lokalizacja: Górny Śląsk

Ostrzeżenia: 1
Loslau napisał(a):
Odnoszę wrażenie iż w tym "muzeum" sam budynek będzie największą ciekawostką, nie eksponaty...

...podobnie, jak nowe Muzeum Śląskie za 273mln zł. http://www.poszukiwanieskarbow.com/forum/viewtopic.php?f=79&t=156272



Cytuj:
Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku ma już eksponaty: czołgi, torpedę i wagon

Dwa czołgi, wagon kolejowy oraz torpeda trafiły do Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Budynek jest jeszcze w budowie, ale ze względów technologicznych eksponaty już teraz trzeba było umieścić w miejscu przyszłej wystawy – 14 metrów pod ziemią.

Budowa obiektu, w którym znajdzie siedzibę Muzeum II Wojny Światowej ma trwać do lata 2016 r., a otwarcie placówki zaplanowano na wrzesień tego samego roku. Obecnie w miejscu, gdzie powstanie muzeum, znajduje się wylany grubą warstwą betonu wykop. W czwartek do wnętrza betonowej wanny głębokiej na 14 m trafiły pierwsze – największe gabarytowo – muzealne eksponaty.
Taki zabieg był konieczny, bo to właśnie pod ziemią znajdzie się licząca 5 tys. m kw. powierzchni wystawa główna muzeum, a już niebawem betonowa wanna zostanie przykryta płytą, na powierzchni której powstanie naziemna część placówki.
– Po instalacji płyty dostęp do podziemnej części obiektu będzie możliwy, ale bardzo utrudniony. Wygodniej i łatwiej, ale też bezpieczniej dla samych eksponatów było umieścić je w betonowej niecce już teraz, niż wykonywać tą operację przez stosunkowo niewielkie otwory techniczne, które znajdą się w płycie – wyjaśnił wicedyrektor Muzeum Janusz Marszalec.

Cała operacja trwała około siedmiu godzin.

Od czwartku rana eksponaty przechowywane dotąd w magazynach, były sukcesywnie przywożone na teren budowy i – z pomocą dźwigu, przenoszone do betonowej wanny. Cała operacja trwała około siedmiu godzin. W podziemiu eksponaty umieszczono bardzo blisko miejsc, w których w przyszłości będą wystawiane. Ekipa budowlana zabezpieczy je, tak by bez uszczerbku przetrwały czas budowy, a – gdy w podziemnej części gotowe już będą posadzki, eksponaty zostaną przemieszczone na swoje docelowe miejsca.

Na dno wykopu trafiły: dwa czołgi – amerykański Sherman Firefly i sowiecki T-34/85 (każdy z nich waży około 26 ton), niemiecka torpeda typu G7a (około tony) i towarowy wagon kolejowy produkcji niemieckiej (ok. 10 ton).

Czołg znany chociażby z „Czterech pancernych”

Kierownik działu wystawienniczego Muzeum II Wojny Światowej Marcin Westphal poinformował, że czołg T-34/85 pozyskano z warszawskiego Muzeum Wojska Polskiego (w zamian przekazano brytyjską armato-haubicę). – Nie znamy losów tego akurat egzemplarza T-34, ale to typowy wóz bojowy z drugiej części wojny, podstawowy czołg armii radzieckiej, znany chociażby z „Czterech pancernych” – powiedział Westphal dodając, że czołg znajdzie się w części wystawy mówiącej o radzieckiej dominacji nad Europą środkowo-wschodnią w końcowym okresie II wojny światowej oraz po jej zakończeniu.

Czołg Sherman muzeum otrzymało w darze od Królewskiego Muzeum Wojska w Brukseli. – Tego typu czołgi były używane m.in. w 1. Dywizji Pancernej generała Maczka. Po wojnie ten akurat Sherman służył jako cel ćwiczebny na jednym z belgijskich poligonów, wymagał więc sporych zabiegów rekonstrukcyjnych. Po tych pracach zdecydowaliśmy o pomalowaniu go w barwy 24. Pułku Ułanów, który wchodził w skład 1. Dywizji Pancernej – powiedział Westphal.

Dodał, że na wystawie Sherman będzie dokumentował wkład Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie w zwycięstwo nad Niemcami. – Będzie też przyczynkiem do opowieści o tym, że czasie wojny w przemyśle ciężkim, w tym przy budowie czołgów, masowo pracowały kobiety – wyjaśnił.

Wagon odkupiono od PKP

Wyprodukowany w Niemczech przed 1918 r. wagon towarowy został zakupiony od PKP. – Tego typu wagonami wywożono ludzi np. do obozów koncentracyjnych. Eksponat stanie w części wystawy poświęconej wywózkom do obozów zagłady czy wszelkim deportacjom dokonywanym przez hitlerowskie Niemcy oraz Związek Sowiecki – powiedział Westphal.

Licząca 7 m długości niemiecka torpeda została wydobyta przez saperów Marynarki Wojennej z dna Zatoki Gdańskiej i trafiła do Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, które wypożyczyło ją gdańskiej palcówce. – My poddaliśmy torpedę gruntownej konserwacji i częściowo rekonstrukcji. Na wystawie głównej znajdzie się ona w części, w której będziemy opowiadać o bitwie o Atlantyk – wyjaśnił szef działu wystawienniczego.

Muzeum II Wojny Światowej powstaje w historycznym centrum Gdańska. Budowa placówki rozpoczęła się w sierpniu 2012 r. Polski rząd w ramach wieloletniego programu zarezerwował na projekt 358 mln zł. Kolejne 27 mln zł dołoży do inwestycji ministerstwo kultury. Ekspozycja główna muzeum ma pokazać spójny obraz II wojny światowej i jej konsekwencje zarówno w kontekście politycznym, jak i losów pojedynczych ludzi.

źródło: http://www.tvp.info/18464839/muzeum-ii-wojny-swiatowej-w-gdansku-ma-juz-eksponaty-czolgi-torpede-i-wagon


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: janosik 73 i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL