Zainspirowany tą dyskusją postanowiłem również zapytać (na razie mailowo) czy te PRL-e są zabytkami. Wysłałem więc maila do delegatury WKOZ w moim mieście i za trzy dni mam odp, a oto i treści wiadomości: Prośba o opinię.
,,Witam. W związku z tym iż jestem właścicielem kilku ha ziemi po której mając chwilę czasu przechadzam się, czasem zauważam leżące na powierzchni monetki z czasów PRL-u. Mając na uwadze obowiązujące w Polsce prawo - ,,USTAWA z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z dnia 17 września 2003 r.), Art. 111. 1.Kto bez pozwolenia albo wbrew warunkom pozwolenia poszukuje ukrytych lub porzuconych zabytków, w tym przy użyciu wszelkiego rodzaju urządzeń elektronicznych i technicznych oraz sprzętu do nurkowania, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny", chciałbym te monetki PRL pozbierać przy pomocy wykrywacza metalu. Jednakże prawdopodobnie potrzebowałbym zezwolenia na takie poszukiwania. Czy mogę takie pozwolenie uzyskać w WUOZ oddz. Chełm? Mam jeszcze w związku z tym pytanie dodatkowe: Czy monetki PRL są uznawane przez WKZ za zabytek? Z poważaniem Grzegorz"
A tu ODP:
W odpowiedzi na pismo z dnia 11 kwietnia 2014 r., data wpływu 11 kwietnia 2014 r., dotyczące prowadzenia poszukiwań, Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Lublinie Delegatura w Chełmie informuje, że zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (DzU Nr 162 z 2003 r., poz. 1568, z późn. zm.) poszukiwania ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych, w tym zabytków archeologicznych, przy użyciu wszelkiego rodzaju urządzeń elektronicznych i technicznych, wolno prowadzić tylko na podstawie pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Zasady uzyskania pozwolenia na prowadzenie poszukiwań określa Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 27 lipca 2011 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich, badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych (Dz. U. Nr 165, poz. 987).
Zgodnie z §9 cyt. Rozporządzenia wniosek o wydanie pozwolenia na poszukiwanie zabytków powinien zawierać:
1. imię, nazwisko i adres lub nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;
2. wskazanie miejsca poszukiwania zabytków z określeniem współrzędnych geodezyjnych,
3. wskazanie przewidywanego terminu rozpoczęcia i zakończenia poszukiwań,
4. uzasadnienie wniosku,
5. imię, nazwisko i adres osoby prowadzącej poszukiwanie zabytków,
6. program poszukiwania zabytków,
7. dokument potwierdzający posiadanie przez wnioskodawcę tytułu prawnego do korzystania z nieruchomości, uprawniającego do występowania z tym wnioskiem, albo oświadczenie wnioskodawcy o posiadaniu tego tytułu, a w przypadku, gdy
z wnioskiem występuje podmiot zamierzający prowadzić te działania, zgodę właściciela lub posiadacza nieruchomości na ich prowadzenie.
Monety z okresu PRL w rozumieniu ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami nie stanowią zabytku.
Należy pamiętać jednak, że na terenie nieruchomości, należących do Pana, znajdować się mogą stanowiska archeologiczne, włączone do wojewódzkiej ewidencji zabytków i wskazane do ochrony gminnej ewidencji zabytków, bądź stanowiska archeologiczne, dotychczas nieznane, zaś znalezione przedmioty okazać się mogą zabytkami archeologicznymi. W świetle art. 3 pkt 4 cyt. ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami zabytek archeologiczny to zabytek nieruchomy, będący powierzchniową, podziemną lub podwodną pozostałością egzystencji i działalności człowieka, złożoną z nawarstwień kulturowych i znajdujących się w nich wytworów bądź ich śladów albo zabytek ruchomy, będący tym wytworem.
W związku z powyższym informuję, że zgodnie z art. 33 ust. 1 â 3 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami osoba, która przypadkowo znalazła przedmiot, co do którego istnieje przypuszczenie, iż jest on zabytkiem, jest obowiązana, przy użyciu dostępnych środków, zabezpieczyć ten przedmiot i oznakować miejsce jego znalezienia oraz niezwłocznie powiadomić o tym właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków, a jeśli nie jest to możliwe, właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Wójt (burmistrz, prezydent miasta), niezwłocznie, nie dłużej niż w terminie 3 dni, jest obowiązany przekazać to zawiadomienie właściwemu wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków, który w terminie 3 dni od dnia przyjęcia zawiadomienia dokona oględzin znalezionego przedmiotu i miejsca jego znalezienia oraz, w razie potrzeby, zorganizuje badania archeologiczne.
Przypominam jednocześnie, że w myśl art. 35 ust. 1 i 2 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami przedmioty będące zabytkami archeologicznymi przypadkowo znalezione oraz pozyskane podczas poszukiwań przy użyciu urządzeń elektronicznych i technicznych, stanowią własność Skarbu Państwa. Zgodnie z art. 35. ust. 3 cyt. ustawy miejsce przechowywania zabytków archeologicznych przypadkowo znalezionych albo pozyskanych w wyniku poszukiwań określa wojewódzki konserwator zabytków, przekazując je, w drodze decyzji, w depozyt muzeum lub innej jednostce organizacyjnej, za jej zgodą.
Należy pamiętać, że zgodnie z art. 116 cyt. ustawy, kto niezwłocznie nie powiadomił wojewódzkiego konserwatora zabytków lub wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o przypadkowym odkryciu przedmiotu, co do którego istnieje przypuszczenie, że jest on zabytkiem archeologicznym i nie zabezpieczył, przy użyciu dostępnych środków, tego przedmiotu i miejsca jego znalezienia, podlega karze grzywny. Można także orzec nawiązkę do wysokości dwudziestokrotnego minimalnego wynagrodzenia na wskazany cel społeczny związany z opieką nad zabytkami. Niepowiadomienie właściwych służb o znalezieniu zabytku archeologicznego stanowi wykroczenie.
Z up. Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków
|